NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-27
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-12-29, 22:26
Fann följande i Visingsborgs grevskaps dombok, Norra Vedbo härad, 1659, 20/9: (min moderniserade stavning, min kursivering, mina parenteser)
Nils Andersson i Danskebo i Malisanda sokn talar till Nils Larsson i Vagnsvik (Lommaryd sn) om en liten gulkedh hans hustru lånte till Nils Larssons hustru då hon var piga och ville resa till marknad, fordrades de igen. Nils Larsson svarar att hans hustru lånte ingen kedh av henne, som b te hustru nekar, klagandes inlägga tvenne vittnes skrifter den ena dat 13 ? (1)658 given av fru Elsa och Anna Armsköldar, Sune Månsson och Måns i Basseberg, varuti de bekänna att sal hustru Anna i Danskebo, sade sig utlånt hava kiedan god om 1 lod gull, …(andra skrivelsen) dat 5 Oct (1)658 given av Per Hansson i Lönestorp (Löningstorp, Ekeby sn?), vilken vittnar efter sin hustru Karin Johansdotters ord att hon skall ofta det berättat att hustru Margareta lånt samma kedh. Detta sköts till nämnden, vilken sade sig därför lösa vittnessedelen ej gilla kunna, för skälige orsaker skull, ty pålades Nils Andersson skaffa bättre bevis till sin klagomål.
 
Vittnet Sune Månsson som nämns ovan kan kanske vara densamme som greve Ludvig Lewenhaupts fogde, Sune Månsson i Aspenäs, född 1620 ca i Håredal, Tidersrum sn.
Nils Larsson i Vagnsvik (d 1674) var befallningsman, okänt för vad eller vem. Hans far Lars Jönsson i Vagnsvik, var greve Magnus Brahes fogde och hans farfar Jöns Bosson i Syreda, Flisby sn  (d 1598) var kronofogde i Norra & Södra Vedbo härader. Flickan som möjligen lånte gulkedh när hon skulle resa till marknaden dog 75 år gammal (åu) 1701 som befallningsman Lars Nilssons moder i Wagnsvik och begrovs 2 juni hos sin sal. man.