NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 augusti, 2011
Skrivet av: Maj-Brith Andersson skrivet 2010-07-01, 20:20
Hej Lennart Mellqvist !
i HEDEMORA BOKEN (HAR TYVÄRR GLÖMT FÖRFATTARENS NAMN) står det en del om Norns utgådar men tyvärr där fanns efter vad jag såg inget om just  Myrbo
Vi har hos oss ett urklipp från någon tidning som visar en bild på en ganska stor gård med en man och en kvinna framför huset  
+ 2 barn sittande på var sin hästrygg.
På texten under bilden står daterat år 1929.
Den siste torparen med familj.
Texten till bilden lyder så här : Myrbo:
Myrbo är av gammalt datum som torp och arendeställe.
Många är de som här sökt sin bärgning.  
Här fanns också ett soldattorp , där avskedade soldaten och gratialisten Gustaf Blank Född i Hedemora år 1809 bodde med hustrun Stina Hedquist och två söner.
De flyttar år 1866 till Norns bruk.
Blankens soldatkista finns nu som en av dyrgriparna i Norns kapell.
Sista familjen i Myrbo är torparen Per August Johansson Född i Löfmarken,Söderbärke år 1877 och hans hustru Katarina Vedholm Född i Söderbärke år 1878 de har tre barn Otto, Nils, och Karin .
Familjen kommer till Myrbo 1919 och flyttar år 1931 till Hedemora .
Därefter ödeläggs Myrbo omedelbart , endast ett äppelträd och några lärkträd låter oss förstå att här har människor levat och verkat.
 
Jag vet att det finns lite skrifter författade av  Myrbo Karin  
om just Myrbo, dom som vi köpt via Föreningen Norns Bruks Vänner .
Namnet på dessa publikationer är: ETT ÅR PÅ EN UTGÅRD I NORN  
SOM NUMMER 2 HAR HON SKRIVIT: JULEN FÖRR .
Hon har som barn varit bosatt i Myrbo sonm du ser utav texten ovan.
 Om Du vill lära Dig mer om Norn är Du välkommen som medlem i vår lilla förening !  
Just Nu skall vi försöka att dokumentera så mycket vi kan om vad som skett på Norns Bruk under 1900-talet.
Jag kommer från västra Sverige ca 30 km från Göteborg men genom min make Sven som är född på Norn 1924 så har jag lärt mig att älska och hålla detta lilla bruk högt !
Beträffande dina övriga frågor så skall jag försöka få tid med dem innom en ganska snar framtid :
Hälsningar Maj-Brith i Leksand