NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-24
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2003-06-18, 21:32
Hej JanOve!
 
Anna Jonsdotter och hennes föräldrar har du haft med i Anbytarforum tidigare (den 20 april 2003) även om det då främst var hennes make Nils Hanssons anor du var intresserad av. (Detta fick du ju eminent svar på från Gert Påhlsson)
 
Men då som nu skriver du bara namnen på socknen (Ljung, Vreta Kloster etc.) och inte namnen på gårdarna, byarna och torpen, varför?  
 
Sannolikt är det ju för att du helt enkelt inte vet det, och detta är heller ingen kritik (OBS!), utan snarare ett sätt att sprida lite pedagogiskt ljus över gårds- och bynamnens stora och helt avgörande betydelse för släktforskningen. Som jag antydde tidigare, är det (om man inte heter Gert Påhlsson, Bo Lindwall, Bo Persson, Henrik Mos?n, Mats Karlsson eller Vincent Eldefors, vill säga) mycket svårt för att inte säga omöjligt att identifiera personer med hjälp av vanliga patronymika (som t.ex. Nils Svensson, Anders Persson eller Anna Jonsdotter) och endast sockennamnet. Jag menar, det finns säkert minst ett tiotal Jon Nilssöner, Maria Persdöttrar och Anna Jonsdöttrar i Ljungs socken under den aktuella tiden. Dessa namn finns även i min antavla, och skulle t.ex. kunna vara identiska med:  
 
Maria Persdotter, född 1712 19/5 i Grålhult, Vreta Klosters (nu Stjärnorps) sn, död 1784 17/12 i Ragnorp, Ljungs sn, uppvuxen i Kottorp, Vreta Klosters sn, Gift 1:o 1739 7/1 i Vreta Kloster med Jon Jonsson, född 170(6), död 1743 5/6 i Ragnorp, Ljungs sn, bonde i Ragnorp, Gift 2:o 1744 10/6 i Ljung med Jon Nilsson från Bakarebo, Hällestads sn.  
 
(Jag härstammar från hennes son i första giftet; Nils Jonsson, född 1739 22/9 i Ragnorp, Ljungs sn, men jag härstammar också från):
 
Maria Persdotter, född i Sibborp, Ljungs sn, död 1776 3/1, hustru i Stora Gunnarstorp, Ljungs sn, Gift 1736 11/1 i Ljung med Jon Gustafsson, född 1709 24/9 i Vreta Klosters sn, död 1788 1/6, bonde i Stora Gunnarstorp, Ljungs sn. (mindre trolig dock, p.g.a. hennes makes patronymikon)
 
Men det är som sagt mycket svårt att identifiera personer med så pass vanliga namn, om man inte har bostadsorten = namnet på byn, gården eller torpet. Även samtiden hade säkerligen haft oöverstigliga svårigheter att särskilja alla Nils Nilssöner, Olof Perssöner och Kerstin Andersdöttrar, om man inte hade tagit med namnet på bostaden som (så att säga) en del av själva namnet, som Nils i Hamra, Olof i Hultet eller Kerstin i Smedshemmet. Bostadsorten var faktiskt nästan viktigare än namnet, eftersom det fanns många Nils, många Jöns, men i regel bara ett Stora Lund, och bara ett Aspetorpet.
 
Jag har faktiskt sett antavlor, som gått tillbaka ett tiotal generationer, eller till mitten/slutet av 1600-talet, och som respektive forskare uppenbarligen har lagt ned ofantligt mycket möda och tid med att forska fram och färdigställa (kamske ibland så mycket som 30-40 år), men som till min stora besvikelse visat sig bestå av idel uppgifter som: Nils Jönsson, född 17 januari 1742, död 22 augusti 1788; och när man letar sig tillbaka till föräldrarna: Jöns Eriksson, född 5 mars 1709, död 26 november 1772, gift 26 maj 1735 med Elin Larsdotter, född 30 april 1713, död 11 oktober 1783. Inga bostadsorter - inte ens socknar - vilket dessvärre gör forskningen totalt meningslös för andra än dem som har det övriga i huvudet (en kunskap som dessvärre brukar gå förlorad i och med att forskaren avlider eller drabbas av minnesförluster). Och det mest tragiska är ju att all denna forskarmöda och tid som gått, på detta sätt blir helt bortkastad, i stället för att ha kunnat bli till nytta och glädje för senare generationer (vilket de kunnat bli om de innehållit namn på såväl socknen som bostadsorten).  
 
Men som jag påpekade tidigare: Endast socken räcker inte - under förutsättning att den aktuella anan inte är socknens präst, klockare eller skollärare, eller har ett namn som Wachtmeister, Bonde, Cardon eller Arfwedson - måste bostadsorten vara med. I några tidiga nummer av Svenska antavlor, finns några antavlor som genomgående endast har socknar som bestämning. Dessa antavlor ger inte mycket till upplysning om man misstänker att anorna kan kopplas till ens egen släkt, i synnerhet som antavlorna där (ända fram till för ca 2-3? år sedan) endast angav år, och inte datum. Då blev det ändå källforskning som gällde, det gick inte att ta något för givet där inte.