NULL Skriv ut sidan - Norns bruksförsamling

Anbytarforum

Titel: Norns bruksförsamling
Skrivet av: Sune Nilsson skrivet 2014-10-16, 11:23
Har en förfader på min farfars sida vid namn Johan (Hansson) Norström, bördig från Norns Bruk. Enligt mina källor anställdes han vid Gålsjö Bruk i Ångermanland 1755-56, först som knipsmed och under åren avancemang till mästersven vid hammarsmedjan, möjligen hammarsmedsmästare innan han dog som 44-åring. Vid bruket fanns redan före 1755 en Erik Norström, hammarsmedsmästare och sannolikt broder till Johan.  
Har försökt att återfinna Johan Norström vid Norns Bruk. På nätet hittade jag uppgifter om att han föddes  i början av 1720 med hänvisning till Smedsskivan, som jag ej har tillgång till.  
Hittade en Johan f 8 januari 1720 med fader Christoffer Michelsson och såg diskussionen runt dessa personer från okt 2013 mellan flera kunniga forskare på detta forum med bl.a. Ingegerd Westbø. Inslag här styrker mina antaganden.  
Så är nuläget för mej och jag hoppas på hjälp med att någon här har lösningar som rätar ut frågetecknen för mej:
* Men Johan borde väl ha efternamnet Christoffersson. Användes inte patronymikon, så varför skriver man Hansson?  
* Har svårt att hitta några avtryck i kyrkböckerna från Norns Bruksförsamling av hans fortsatta öden. Tacksam för ledtrådar, gärna med källhänvisningar.
* Någon som har en aning om namnvalet, Norström?
* Kan ej hitta mantalslängder för aktuell tid och område. Finns detta i Arkiv Digital?
* Söker även efter ursprunget för makan, Karin Larsdotter f 1701-09 (beräknat), d 1773-03-30. Deras dotter, Brita, uppges vara född runt 1740, alltså innan de kom till Gålsjö. Någon som har några hypoteser kring detta?
Tacksam för all hjälp!