NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-07
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-10-19, 20:34
Hej Susanne!
 
Jag är också född där, och jag vill minnas att...  Nåja, skämt åsido: J G Westmans BB (uppkallat efter donatorn, köpmannen Johan Gustaf Westman, far till Leonard Westman och farfar till Henric Westman, båda på Walla gård) låg på Kanberget, inte långt från Gamla Vattentornet (således tämligen högt beläget). Alltså: söder om Storgatan och mitt emellan dess tvärgator Kaserngatan och Barnhemsgatan. En liten gata, Kanbergsgatan, går upp till området, där det tidigare också fanns ett Epidemisjukhus, dit man förr alltid fick gå och ta sprutor, när man skulle resa utomlands.
 
Området fick ganska mycket ny bebyggelse för sådär 8-10 år sedan (nybyggnation i närheten äger f.ö. fortfarande rum), och jag är osäker på om huset fortfarande finns kvar. I samband med nyprojekteringen av området, genomförde en grupp ungdomar en ganska våldsam ockupation, varvid man bl.a. förskansade sig i BB-byggnaden. Den fick då svåra skador, men jag vet som sagt inte helt säkert om man reparerade eller rev den.
 
Det är f.ö. bara ett stenkast därifrån till Åsgatan, där det fruktansvärda dubbelmordet inträffade för exakt ett år sedan.