NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-24
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2006-10-30, 22:27
Är det någon som har koll på familjerna på Långnäs i Kättilstad under första hälften av 1700-talet? Jag har en Karin Larsdotter, piga på Långnäs i Kättilstad vid vigseln 1714 med Jonas Joansson i Kärra, Oppeby. År 1713 förekommer hon även som dopvittne i Kättilstad.  
 
På Långnäs finns vid denna tid en Lars Eriksson som möjligen kan vara hennes far. Han avlider 1733 i en ålder av 93 år och skall ha varit född i Boda(möjligen i Tjärstad socken fast jag har inte funnit honom där).  
 
Jag har försökt kartlägga familjen och finner (bland dopvittnen från Långnäs) bland andra Anders, Erik, Brita och Annika (Anna) som kan vara barn till ovannämnde Lars Eriksson.  
 
Men år 1722 den 19 augusti dyker det upp en vigsel mellan en Lars Eriksson i Långnäs och pigan Ingeborg Eriksdotter i Söderöö (Gid 215.17.8000) och samma år den 28 oktober vigs drängen Jon Carlsson i Härsjö till Larses dotter Annike Larsdotter i Långnäs. Kan det verkligen vara den då 82-årige Lars Eriksson som vigs i augusti 1722??? Eller finns där två Lars Eriksson samtidigt? En som är far till Anders, Annike m fl och en yngre som gifter sig 1722?
Är det någon som studerat Långsnäsfamiljen som kan tala om hur det ligger till?
Inga