NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.1.2002
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-11-19, 21:46
Nej, och jag tror inte att någon Kättilstadsbo har hetat så heller.  
 
Det är till att ha besökt Kättilstads kyrka, kanske? Ett porträtt i kyrkan, påstås nämligen enligt kyrkobeskrivningen föreställa en krigare Leder, känd för sin elakhet. Denne ska ha bott i skogsdelen av socknen, sannolikt bortåt Åtvidshållet.
 
Enligt min bedömning torde uppgifterna om Leder, inte motsvara någon verklig person, utan tillhör sannolikt den folkloristiska berättartraditionen.
 
Skälen till detta ställningstagande är det ju är svårt att tänka sig att så pass färgstark person vare sig lämnar några spår i vare sig domböcker, roterings- och utskrivningslängder, regementsbiografier (vilket vore naturligt, med tanke på att hans påstådda proffession), kyrkböcker eller mantalslängder.  
 
Slutsatsen måste enligt min mening bli att Leder antingen:
 
a) Aldrig existerade, utan uppfanns i syfte att förklara vem ett anonymt porträtt i kyrkan (som kan ha kommit vart som helst ifrån) föreställde, och så småningom blivit föremål för en anekdotflora, och även troddes ha varit verklig.    
 
b) Existerade, blev avporträtterad, men hette egentligen något helt annat (och det officiella namnet är det enda som förekommer i bevarade källor). Man kan ju tänka sig att han skulle kunna ha fått öknamnet Leder p.g.a. att han ägde en persedel av läder; en läderrock, en läderpiska, en läderväska etc.    
 
c) Existerade, blev avporträtterad, men namnet blev i den muntliga traditionen så småningom förvanskat eller missuppfattat. Traditionen om Leder kan kanske härröra från ett skrivet dokument, t.ex. ett kyrkoinventarium eller varför inte en numera försvunnen anteckning på porträttets baksida (som kanske redan då var svårläst eller ofullständig).
 
Jag lutar, vilket jag inledningsvis antydde, närmast åt alternativ a), men man kan ju inte helt utesluta b) eller c) heller.
 
Med tanke på de inlägg som vi har haft under Kättilstad (ovan) skulle man ju rent hypotetiskt kunna spekulera i att om alt. b) gäller; att hans verkliga namn kunde vara t,.ex. Hans Hansson, eller att om alt. c) gäller; att det på porträttets baksida fanns en ofullstädig inskription: Thetta Portrait föreställer Peder.... (fortsättningen saknas)
 
Men detta är ju meningslösa spekulationer när vi inte har några som helst bevis för vare sig det ena eller det andra alternativet.