NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.1.2002
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-10-11, 23:13
Rolf!
 
Var namnet Basell kommer ifrån finns det trol. ingen säker uppgift om. Jag har dock en hypotes: I Kättilstads grannsocken Oppeby finns en gård Basunda, som jag har för mig även håller soldat.  
 
Kan möjligen Per Hansson (alternativ A) under sin tid som soldat/underofficer (ca 1630-40) ha tjänstgjort för Basunda och därför antagit namnet Basell?
eller kan han (alternativ B) på något sett ha härstammat från Basunda, och därför antagit namnet?
 
Denna hypotes bygger endast på namnlikheten Basell-Basunda i kombination med den geografiska närheten. Det finns inte några källbelägg för något av alternativen, men jag vill minnas att en soldat eller underofficer Matts eller Mattias Persson i Basunda nämns i Kinda härads dombok på 1640-talet.
 
Per Hanssons sonsons son Zachris (Persson) Basell (1704-1769) antar i början av 1700-talet namnet Basell i samband med att han blir tullvisitatör vid sjötullen i Västervik (som han så småningom lämnar och blir bonde i Tranebo i Kättilstads sn). Även dennes son Israel Zachrisson Basel (1756-1820), bonde i Tranebo, använder ibland namnet.