NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2012
Skrivet av: Eva Sandgren skrivet 2012-09-11, 21:22
Jag letar febrilt efter min ff ff mor Stina Matsdotter född 1781 i Mora, hon födde en oäkta son i Altuna, Uppland, 6 januari 1809 som fick namnet Johan enligt födelsebok i Altuna 1801-1821. Vittnenas namn står väldigt otydligt.
Enligt husförhörsböcker i Altuna flyttar de till Mora 1812. Enligt en otydlig markering i husförhör för Altuna 1804-1815 gården Sävasta, sid 145 tror jag hon gifte sej med Anders Ersson född i Mora 1745 tror jag.  
Har tittat i vigselböckerna för Mora för 1812. Texten är väldigt svag så jag har svårt att läsa vad det står. Tror jag kan utläsa Drängen Anders Ersson ???? samt pigan Kerstin???Matsdotter ????? på sidan 133 enl SVAR Vigselbok 1776-1849.  
Är det någon som kan utläsa något gårdsnamn och/eller vad det står på högra sidan?  
Husförhörslängderna för Mora är ju tre st böcker á över 300 sidor och inga gårdsregister, så det är inte så lätt att hitta min ff ff mor Stina Matsdotter. Sonen Johan har jag följt tills han avlider. Det är mamman jag letar efter och om jag på något sätt kan hitta pappan.
Kanske en svår nöt att knäcka detta, iallafall verkar det så för mej, vill inte gärna ge upp att hitta henne. Hoppas att det finns någon vänlig själ här som kan och vill hjälpa mej. Det är första gången jag söker i Mora, så jag är inte så van att veta hur jag ska leta.
Tack på förhand.