NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2010
Skrivet av: Carl Stomme skrivet 2010-08-04, 11:48
Kanon tack det ledde mig genast till : I registret till mantalslängden, vilket omfattar alla personer mantalsskrivna i Norrköping under åren 1914 - 1967, påträffas :  
 
Svenson, Jenny Amalia
född 28/8 1893 i Östra Eneby
tre söner: Göte född 1910, Elis född 1912 och Oskar född 1914
Hon avflyttade till Krokek 1918 och förekommer sedan inte vidare i mantalslängden.
 
Brodern Oskar var nästan helt okänd för mig men,hört talas om Elis men inte fattat att det fanns två Elisar halvbrorsan + Fader ELIS,  GÖTE + nån av bröderna vet inte vilken har jag lite koll på båda byggmästare kanske alla tre men, har en förnimelse av att Oskar kanske var med om att bygga Suez-kanalen och omkom i en flygolycka i Sudan eller om det var halvsystern Astrids Johansson(Gift Björkert)son ?
Fadern till Göte hette ELIS Johansson därav kallad av Göte för Fader Elis och han skall vara far också till den (de kursiverade orden är mina, en ersättning för en oförsiktig formulering den 4 augusti 2010/Magnus Hjärtström, moderator) andra brodern också vid namn: ELIS (bror Elis)vilket liksom halvbrodern Oskar.... Göte växte opp hos Farföräldrar medans brodern Elis blev kvar hos Jenny med Oskar var troligen från annat förhållande antar jag ?      
 
*Göte Fridolf Urbanus Johansson / Moder Jenny Svensson & Fader Elis Johansson. * Göte kom senare att byta namn till: GÖTE Fridolf Urbanus STOMME efter sin byggfirma: Bygg-Stomme Entrepenader AB.  
 
Jag har ett Foto Ateljè Porträtt av Jenny Svensson i min ägo fr.tidigt 1900-tal en riktigt stilig kvinna må jag säga !  
 
Jenny Amalia är min hustrus (en uppgift om en nu levande person raderades den 4 augusti 2010/Magnus Hjärtström, moderator) tvättäkta Farmor & barn,barn. Och mycket lika till utsendet nått tyvärr Jenny aldrig fick veta .  
 
- Nåväl:
 
Tack för hjälpen / Carl. difpa@live.se jag skall scanna in fotot här innom kort, Kanske nån här som vill se en anmoder digitalt.
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av DIFPA 2010-08-05 11:39)