NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2010
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2010-04-21, 21:32
Hej Barbro!
 
Jag har tittat på din fråga tidigare, men tyckte inte jag kunde ge ett tillräckligt utförligt svar. Eftersom ingen annan har svarat så lämnar jag de uppgifter jag har fått fram:
 
C:3 Kristberg s 566
Vigda 1753-12-16  
Daniel Nilsson i Måttan samt Brita Andersdotter i Stenkullen.
 
C:4 Kristberg s 479
1754-03-02 Anders
Torp Daniel Nilssons och dess h Brita Andersdotter i Stenkullen. W: Pehr Andersson i Baggorp, Anders Andersson i Ströpla, dr Anders Andersson i Qwarn, H Kierstin i Baggorp, H Gertrud i Runkier, p Ingeborg i Skalleby.
 
C:4 Kristberg s 490
1756-06-25 Abraham
Torp Daniel Nilssons och d h Brita Andersdotters i Nytorpet. W: Jacob Nilsson i Måttan, dr Jöns Andersson i Stenkullen, dr Salomon i Skrukorp, H Gretha Nilsdotter i Löfkullen, p Gretha Nilsdotter i Skrukorp, p Maria Andersdotter i Prästg.
 
C:4 Kristberg s 516
1762-11-13 Jacob
Daniel Nilssons och h Brita Andersdotters i Litsäng. W: Jacob i Skallebyfall, dr Jacob Jacobsson ibm, H Catharina i Stenkullen, p Maria Jacobsdotter i Skallebyfall.
 
AI:1 Kristberg s 22, Litsäng
Daniel 33
H Brita 35 - absens Stubba
S Anders 8
S Abraham 6
H Karin 59
dr Olof - hos sockenskräddaren
fl Maria 9
 
AI:1 Kristberg s 18, Måttan
Johan 29
H Maria 52
S Abraham 11
Dt Sara 9
 
Här är vigseln för ovanstående: C:3 s 570, 1760-02-17 dr Johan Nilsson från Godegårds socken och Ringarhult samt änkan h Maria Johansdotter i Måttan.
 
Eventuellt kan ju denna Johan vara bror till Daniel? Det finns ju också en Jacob Nilsson som är dopvittne från Måttan 1756.
 
I hfl Lönsås t ex AI:2 s 80 Gamla Stenkullen anges Jacob Hagberg vara född 1762-11-13, vilket ju stämmer bra med ovanstående. Märkligt nog så finns ju familjen i Stenkullen även i Kristberg...
 
Jag ska titta lite i Godegårds kyrkböcker också, får se om jag kan hitta något mer.
 
Mvh
 
Britt-Marie