NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2008
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2007-12-08, 08:59
Johan Larsson f.1766, vem är han son till?
 
Jag letar efter min farfars farfars fars Johan/Jaen Larssons föräldrar.  
 
Johan Larsson var enligt husförhöret för Hella född i Krigsberg 1766. Det finns ingen person med hans namn som är född i Kristberg detta år. Däremot finns det en person Jakob som är född 3 mars 1766 i Holma som son till Lars Jacobsson och Catharina Persdotter. Jag har börjat misstänka att Johan Larsson kan vara en bror till honom. Johan Larssons äldste son får nämligen namnet Lars Jakob och hans äldsta dotter får namnet Stina Cajsa där Cajsa kan vara efter Catharina Persdotter och Stina är hans mormors namn.  
Johan Larsson finns 1792 i husförhöret för Hella som dräng och har 1791 flyttat in från Tjällmo till Hella. Någon sidan längre fram i husförhöret för Kristberg 1792-1801 finns Pärstorp där vi hittar Jakob Larsson med familj.Denne Jakob är son till Lars Jacobsson och Catharina Persdotter. När Jakobs dotter Annika/Anna Catharina föddes 1792 var dr Johan Larsson vittne vilket kan tyda på nära släktskap. Johan Larsson flyttade 1793-94 till Snavlunda i Lönsås men kom sedan tillbaka en kort tid till Hella för att 1794 flytta till Staxtorp i Ljung där han så småningom gifte sig och fick familj.
 
Jacob Larsson och Catharina Persdotter bodde först i Holma och flyttade sedan till Pärstorp under Hella där sonen Jakob blev torpare. Han hade då 1790 kommit från Tjällmo. Så Jakob och Johan kom från Tjällmo och var födda samma år i Kristberg och bodde nära varandra i Hella.
 
Jacob och Catharina hade följande barn:
Maria f.omkring 1758
Petter f.omkring 1762
Johan f.6 apr 1765 och död 30 maj 1765
Jakob f.3 mars 1766
 
Kan Johan f.1766 också ha varit en son i familjen?
 
En annan hypotes är att Johan är identisk med den Johan Larsson som föddes 21 feb 1767 i Kohlstugan under Baggorp och som son till Lars Andersson och hans hustru Cherstin Johansdotter. Familjen finns inte kvar i Kohlstugan i husförhöret 1792-1801. I det äldsta husförhöret för Kristberg 1762-64 verkar makarna bo i Telleberget men där nämns ju inte Johan eftersom det är innan han föddes.
 
Ytterligare en hypotes är att Johan är identisk med den Carl & Johan som föddes 19 jan 1766 i Jordsäter under Högby och där fadern endast anges som Johansson och modern som Sara Jansdotter.
 
Det har inte varit möjligt att spåra vart den Johan Larsson som föddes 1767 tog vägen. Jag ser det som mindre sannolikt att en i socken infödd person får fel födelseår i husförhöret och tror därför mest på att han är bortglömd. Har sett liknande förhållanden när det gäller en ana på min farmors sida men där finns personen i husförhöret men inte i födelseboken.
 
Johan eller Jaen Larsson gifter sig som ovan nämnts i Ljung och rymmer sedan från familjen. Inga av hans barns dopvittnen har anknytning till Kristberg så där finns ingen möjlighet att spåra familjen.
 
Någon som sett vart Johan Larsson f.1767 i Kohlstugan tog vägen och som vet vad Johan f.1766 i Jordsäter hade för patronymikon eller sett något ytterligare om Lars Jakobssons barn som kan stödja eller dementera Johan Larsson ursprung i denna familj?
 
Mvh och med stor tacksamhet om någon skulle vilja hjälpa mig.  
 
Claës Linder