NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-13
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 2005-12-03, 22:09
Hej Anne-Marie och Per Erik!
 
Även jag har Erik Olofsson Löfgren i antavlan. Jag har kommit fram till samma resultat som ni.
 
Olof Eriksson var gift två gånger. 7 april 1754 dör Olofs hustru i Löfkullen (inget namn angivet) 78 år gammal, dödsorsaken är hållosting.
Så tidigt som 16 oktober 1704 vigs i Kristberg en Olof Eriksson med en Ingrid Sunesdotter, bägge kommer från Koppatorp.
1676 föds Sune Olofssons dotter i Koppatorp-Ingrid. Det är exakt 78 år mellan 1676 och 1754!
Detta är en hypotes som jag inte (ännu) kan bevisa. Paret Olof och Ingrid som vigs 1704 får inga barn i Kristberg.
 
Olof Eriksson är bosatt i Löfkullen (som ligger på Storebergs ägor) redan 1731, då han är dopvittne hos Måns Svensson och Karin Månsdotter i Hållingstorp.
 
Olof Erikssons änka Greta Nilsdotter gifter sig 17 januari 1768 med Anders Andersson, änkling från Sjötorp, Motala. De får tvillingar nämnda Jonas och Petter 27 maj 1768 i Löfkullen.
 
Hoppas att dessa fakta kan vara till någon hjälp.
Det skulle vara kul att få reda på var Olof kommer ifrån. Greta Nilsdotter är född 1730, döpt 20 februari i Nytorp på Skrukarp ägor. Hon är dotter till ryttaren Nils Orre och hans hustru Maria Nilsdotter.
 
Hälsningar Mats