NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2015
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2015-07-08, 13:08
Hej,
 
Den 28 december 1767 vigdes min ana, änklingen Johan Nilsson i Nybygget på Mjölsefalls ägor med pigan Gunild Andersdotter i Herrhagen på samma ägor. Av vigselnotisen framgår att han hade barn i sitt tidigare äktenskap.
 
I 1753 års mantalslängd nämns en hustru Anna i Nybygget, och i 1754 års mantalslängd kallas hon (?) för soldaten Johans hustru. En Johan med hustru i Nybygget noteras ännu i 1765 års mantalslängd.
 
Finns det någon som känner till denne soldat Johan och hans hustru i Nybygget, och vet huruvida han kan vara identisk med min ana ovan?
 
Samtidigt dog en Kerstin Persdotter i Nybygget den 3 januari 1767, 41 år gammal, som kanske också/bättre passar in som min Johan Nilssons första hustru?
 
Jag har i alla händelser inte funnit någon tidigare vigsel för Johan Nilsson i Kisas vigselbok, men enligt uppgift i den äldsta husförhörslängden (AI:1 s 55) var han född i Horn socken, så kanske var han gift där?
 
Det vore oerhört spännande om någon kännare av bygden kunde hjälpa mig vidare med detta...
 
Med varmt tacksamma hälsningar,
 
Christian Juliusson