NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 september, 2015
Skrivet av: Lilian Frelin skrivet 2015-03-01, 13:13
Prästerna stjäl Per Månssons rätta identitet
I ÖGF-Lövet nr 83 2005 har jag skrivit en artikel om Per Månsson född 1749-04-19 på Fagerhult och de förväxlingar han råkat ut för.
 
Jag skall här kort beskriva ett sannolikt händelseförlopp varför det blev fel person som beskrivs i hans dödsruna. Hänvisning till hfl i Kisa A1:1(1798-1800), A1:2(1805-1910) och A1:3(1811-1816).
 
Citat ur min artikel:
I Hfl A1:1 står att Per Månsson är född 1737, vilket inte stämmer.
I Hfl A1:2 återvänder Per Månssons son Magnus (Måns)från Tävelstad för att ta över gårdsbruket.
Prästen noterar att Magnus är född i Kisa 1780 och han är från Fagerhult. För att förstå tillkomsten av nästa kommentar måste man tänka sig att prästen går hem och letar efter Magnus i födelseboken. När han inte hittar någon passande skriver han: En Måns son av Per Månsson i Hylta och H Elin Persdotter f 1776 om ingen annan finns.Notisen verkar mera vara prästens fundering och knappast hans slutliga ställningstagande.
 
I nästa hfl A1:3 skriver prästen om Magnus: finns ej i k.b. om han ej blivit inskriven som Anders då han är född 80 Här kommer prästen fram till rätt slutsats. Den förväxlingen kan förklaras av att det föds en Anders i Fagerhult men han är son till Nils Nilsson och Ingeborg Isaksdotter samt avlider samma år. I dödsrunan den 14 november 1832 kvarlever den felaktiga uppgiften att Per Månsson är född i Hjortkullen 1832.
 
Om du inte har tillgång till tidningen ÖGF-Lövet nr 83 2005 skickar jag gärna en kopia av artikeln.
Mina adressuppgifter finns i forskarkatalogen.
Vänligen Lilian Frelin