NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2014
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2014-01-08, 17:30
Sebastian,
Som Leif anger ovan finns en hel del källhänvisningar i de förkortningar som anges i materialet. Tycker det är roligt om Du vill studera originalhandlingarna och själv komma fram till hur Du vill värdera materialet. Det finns alldeles för mycket gammalt arbete som har tagits för sanning. Det kan må gott av att kollas igen.  
 
Eftersom jag har publicerat en komplettering ang Väsby i Rötter (som jag numera inte kan hitta där - om den överhuvud taget finns kvar) kan Du få det som står i min databas. Hoppas det underlättar undersökandet, samt också kan ge underlag för tankar.
 
1 Arvid NN. Bonde, nämndeman i Väsby, V Eneby. (kyrä, domb).
         Nämnd 1599 - 1623.
         Nämndeman 1596-1623. Arffvitt ij Wesby, nämnd 1596 (köpebrev på Yxefall södergård n. i Hjort 4:30, nämnd 1599  
         (kopia på köpebrev på Korpklev i Kisaarkivet), nämndeman 1605, 1608 - och senast 1623, 11 november (domb). Arvid i  
         Väsby ger 1607 tp efter sin fader i Väsby. Ger till kyrkan 1621, 1624. I roteringsl 1621.  
1618, 22 juni framgår av  
         domboken att Olof Larssons tjänare, Arvid i Väsby hade lockat belägrat och med barn rått Svens dotter i Mjellerum,  
         Margareta b(enäm)d och icke till äkta taga ville. Fälldes till 40 Mark herr Willam(?) till Frötuna, häradet och  
         häradshövdingen, efter 3 kapit(let) Giftermåls B(alken)  
1621, 7 februari, framgår av domboken att Ingeborg Persdotter,  
         som bodde i Näsby, begärde att Arvid i Väsby skulle redogöra för ett arv som föll efter hennes fader Per Nilsson vilken var
         Arvids farbroder. Arvet hade fallit för några och 50 år sedan (ca 1566-71). Arvid visade några brev med Herr Måns
         i Enebys sigill och flera goda män vittnade att Ingeborg var av oäkta säng ett frillobarn. Därför avvisades hon med det hon
         ärft efter sin fader, av nåd och inte av rätt, nämligen 50 Mark, och intet mer hade att kräva efter Ärvdabalken.  
         
         
         Relation 1618 med  
         Margareta Svensdotter. Bosatt i Mjellerum, Kisa. (domb).
         1618, 22 juni framgår av domboken att Olof Larssons tjänare, Arvid i Väsby hade lockat belägrat och med barn rått Svens  
         dotter i Mjellerum, Margareta b(enäm)d och icke till äkta taga ville. Fälldes till 40 Mark herr Willam(?) till Frötuna,  
         häradet och häradshövdingen, efter 3 kapit(let) Giftermåls B(alken)  
         
         Barn utan känd moder:
         Lars Arvidsson, född 1590 ca i Väsby, V Eneby, död 1643-06-08
           i Väsby, V Eneby. Bonde,kyrkvärd i Väsby, V Eneby.
           (kyrä 1607,domb).
           I kyrä 1607-09,1620,1621,1628 (Lasse Arvidsson), 1630 +kyrkvärd,1631. I dombok 1608, 23/2 anges Lars Arvidsson en  
           ung dräng ha belägrat sitt syskonebarn Brita Larsdotter i Tjufsta (se henne) vilken förgjorde sitt barn och blev dömt till  
           döden. Lars dömdes för mökränkning dubbelt till 80 mark, nämligen sin husbonde Arvid Posse till Engsiö, häradet och  
           häradshövdingen. I saköreslängden för 1608-1610 (domb) anges att Lars Arvidsson i Väsby betalar för mökränkning i  
           skyldskap, 13 (?), 1/22, 2 (?). I roteringslängd 1621 och 1630. Döduppgiften är osäker. Hustru Ragnell i Väsby ger 1637  
           13 oktober test efter sin man. Obs! att eventuelle sonen Jöns Larsson har en dotter Ragnhild. Dock ger en Lars i Wäsby  
           1659. En Lars i Väsby ger 1665 tp efter sin hustru och betalas samm år tp efter honom själv. Se komplettering ÖGF!  
           Barn med  
           Brita Larsdotter. (domb).
           1608, 23/2 (domb) stältes för Rätten Brita Larsedotter i Tjufsta (Hjort 4:52) hvilken Lasse Arfvidsson i Wäsby en ung  
           dräng, hennes syskionebarn, hade belägrat och med barne rådt Tydligen tjänade hon piga i Västersund, Tjälstad sn, då  
           hennes matmoder hustru Botill i Västersund upptäckte att hon dödat det barn hon fött genom att förkväva det i snön. Brita  
           förnekade att barnafadern hade varit i råd med henne om barnets förgörning hon sade sig allene thet af fåwisko gjort  
           hafwa. Domen blev att hon slapp elden och kunde njuta höge Öfwerhetens nåder och komma till yxann.  
           Gift med  
           Ragnhild NN. (BL).
           
 
                     *** Generation I ***
 
         f
       2 NN Nilsson, död 1607. Bosatt i Väsby (?). (tp).
         Arvid i Väsby ger 1607 tp efter sin fader. Patronymikon efter uppgift om hans broder Per Nilsson, död 1565/71, nämnd  
         1621, 7/2 i domb.  
         
         Barn utan känd moder:
         Arvid NN, se ana 1.
         
 
                     *** Generation II ***
 
         ff
       4 Nils NN.
         
         Barn utan känd moder:
         NN Nilsson, se ana 2.
         Per Nilsson, död 1566/71. (domb 1621, 7/2).
           Per Nilsson som enl domboken (1621, 7/2) lämnat arv efter sig för 50 och några år sedan hade ett frillobarn som han  
           testamenterade 50 daler eller mark(?) och enl Arvid i Väsby av nåd och icke med rätt enligt lagen.  
           Gift u.ä. med  
           NN.
 
Som Det står här, är det ett arbetsmaterial som jag tänker att jag kan dela med mig av, då jag inte längre forskar på denna bygd. Man kan kanske fundera på NN Nilsson ovan. De kan möjligen varit halvsyskon, men det får ni andra utreda voidare ..
 
Vänligen,
Olle