NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 december, 2013
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2013-09-09, 23:53
Inte heller där går det nog att komma så mycket längre med stor säkerhet. Det går via ett antal notiser angående Bogetorps skattegård att konstatera släktskap mellan ett antal personer men det framgår inte så jättemycket konkret i dessa. Tyvärr är ju de äldre domböckerna ofta mindre utförliga. Tvisterna hade gärna fått äga rum något årtionde senare. Tyvärr verkar också de flesta i denna släktkrets tidigt landa utan skattejord vilket gör att de förekommer mer sällan i sådana sammanhang. Det refereras dock bland annat till en Håkan Hööks dom 1643 29/5 angående Bogetorp men denna torde inte vara bevarad?  Henrik Norman i Bogetorp anges vid ett tillfälle 1684 vara svåger till Jon Månsson i Klänkorp (eller Klängeköp som det flertalet gånger kallas i domboken) men det lär väl vara felaktigt? Måns Hanssons hustru vet jag inte namnet på men hans far borde vara den Hans som nämns i Bogetorp i början av 1600-talet. Jag har gjort en del rekonstruktioner av släktskapen mellan familjerna som omnämns men det är spekulationer som endast är till för att koppla ihop dessa på något vis. Spekulationer i den mening att släktskap är säkert men däremot hur det ser ut är svårare att veta. Jag härstammar själv från en av de familjer som är inblandade i dessa tvister om Bogetorp så det har varit lite frustrerande att inte nå hela vägen fram men man kan inte trolla fram nya källor tyvärr hur gärna man än vill