NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 december, 2013
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2013-09-07, 00:49
Även jag har funderat en del kring denna familj. Brodern Jöns Persson är min egen ana och han avled 1688. Några helt hundraprocentiga uppgifter om familjen utöver samma konstaterande som du har gjort gällande dessa tre bröder har inte heller jag funnit. Brystorp är en av få betydande byar och säkerligen en av de äldre i Hällestad vilket väl kan vara kul i sig men tyvärr gör det också att tidiga släktförhållanden är svårutredda. Fördelen här jämfört med exempelvis Dråsa och Klovstena i Tjällmo är att det mestadels är skattegårdar i Hällestad. Nackdelen är att i flera fall har såväl mannen som hustrun i ett par varit födda eller uppväxta i byn. Det gör också ägandeförhållanden ganska komplicerade ibland.
 
Utifrån kyrkböcker, skattelängder och domboksnotiser så kan jag förmedla de slutsatser jag dragit hittills om familjen. Jag är först och främst tämligen övertygad om att de tre brödernas föräldrar inte bodde i Brystorp. Att fadern hette Per vet vi ju redan. Såväl Jöns Perssons som Lars Perssons äldsta döttrar heter Anna respektive Brita i nämnd ordning. 1677 avlider en hustru Brita i Perstorp som jag förmodar är brödernas mor eller styvmor. Tyvärr misstänker jag att paret åtminstone senare i livet levde i Perstorp som var ett sent förmedlat hemman. Jag har försökt hitta något lovande par i mtl 1656 men inte lyckats särskilt väl. Olof verkar väl vara den äldsta sonen så man skulle kunna tänka sig att faderns namn var Per Olofsson. Detta är naturligtvis inte säkert men det är utifrån kända uppgifter den mest sannolika hypotesen och lite trist med tanke på att han eller hustrun enligt domboken är syskon till Lars Olofsson eller dennes hustru i Brystorp. Lars och Per skulle kunna vara bröder men då hans härkomst är okänd (åtminstone för mig) och hustruns arvejord i Brystorp bevisligen går vidare i släkten så skulle jag ändå vilja säga att brödernas mor mer sannolikt är syster till Lars Olofssons hustru.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2013-09-07 00:57)