NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2013
Skrivet av: Maria Menninga skrivet 2013-08-30, 12:45
Jag hade lagt en lös tråd åt sidan, men så plötsligt triggades den igång igen då jag i ett helt annat sammanhang hörde om släkten Adlerklo på Emta.  
 
Det har funnits rykten och otydliga anvisningar om att min anfader Elias Johansson Westerblad (född ca 1680) och död 26 april 1730, St Olai, Norrköping var häradshövdingen Johan Adlerklos son. Jag har inte kunnat hitta någon länk som egentligen bevisar det. Jag hittar överhuvudtaget inte mycket info om Elias Westerblad, förutom att han var rådsman i Norrköping mot slutet av sitt liv.  
Nu har jag i allafall fått tag på uppgifter om att det faktiskt fanns en son Elias, som blev soldat och som föddes 1685. Dock ska denna son inte ha bidragit till adlerklos fortsatta ätt, utan ha dött ogift. Så därför borde det ju logiskt sett inte vara min Elias Westerblad. Om han hade varit äldsta sonen till en adlad man så borde väl han ha fortsatt bära det namnet? Finns alternativet att han själv valde bort att vara adlig? Eller att han av någon anledning blev avadlad (varför i såfall - borde inte det finnas registrerat någonstans?)?
Jag undrar om det är någon som har stött på någon av Elias:arna i något sammanhang och vet något mer?