NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 september, 2013
Skrivet av: Mats Sundqvist skrivet 2013-05-31, 13:11
Jag söker ursprunget till min ana bergsman Olof Olofsson (död i Hällestad den 5/1 1792) som i HFL Hårketorp, Hällestad 1776-90 (s 460) uppges vara född den 3/6 1725. Vet ej var. Samtliga övriga familjemedlemmars födelsedatum är då korrekt angivna. I HLF 1791-1802 anges att både Olof och hustrun Kerstin Svensdotter är födda i Hällestad, men åtminstone Kerstins födelseort är fel. Kerstin föds i Risinge, det är verifierat. När jag söker i de näraliggande församlingarna hittar jag i Regna en Olof som föds den 3/8 1725. Det är det närmaste. Far är Olof Nilsson och mor Maria Olofsdotter i Björke. Är det någon som har följt denne Olof och denna familj ytterligare så tar jag tacksamt emot uppgifter!  
¶  
När Olofs och Kerstins son Sven döps i Risinge (de bor vid Wiggestorp) den 7/10 1753 är Anders hustru i Wiggestorp, Kerstin Olofsdotter dopvittne. Liksom Margareta Olofsdotter vid Finspång.  
¶  
När dottern Anna döps i Risinge den 22/2 1756 (de bor vid Mogrinden) är Jon Månsson vid Torstorps (född 1709, vigd 1743 o död 1758) hustru Ingeborg Olofsdotter född ca 1714 o omgift 1759 med Nils Nilsson innan hon dog 12/2 1790) dopvittne samt pigan Anna Olofsdotte vid Rangtorp, Risinge.¶  
¶  
När dottern Margareta döps i Hällestad den 14/5 1769 är drängen Anders Olofsson vid Mässelköp, Risinge socken dopvittne liksom pigan Kerstin Olofsdotter  vid Köpma, Risinge.  
 
Någon som har koll på de angivna dopvittnenas ursprung? Kerstin Olofsdotter, Margareta Olofsdotter, Ingeborg Olofsdotter, Anna Olofsdotter, Anders Olofsson och Kerstin Olofsdotter. Kan någon eller flera av dem vara Olofs syskon?!
 
Vänliga forskarhälsningar  
Mats Sundqvist i Örebro
 
Ett svar kom den 1 september 2013./Magnus Hjärtström, moderator