NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2009
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2009-11-13, 23:22
Hej Britt-Marie
Tack så jättemycket för allt jobb du lagt ner. Jag ögnade själv igenom ett par år runt 1700 men tänkte slänga in frågan här innan jag fortsatte, ifall någon redan forskat på det.
Just början på 1700 är ganska svårläst även om namnen är understrukna, på de barn där namnen nämns vill säga. På några dop står inte barnens namn.
Nu gjorde du jobbet åt mig Britt-Marie  
Det där är definitivt min Frosten i alla fall. Jag har egentligen bara tittat på min anans dopvittnen till Kerstin och Pers barn och hittat Frosten Jöransson som första vittne till Olof Persson f.1776-03-20 AD Hällestad C:4 340/s.671 (s.1116) Han skulle också bo vid Södra Gruvan men finns inte med i första hfsl. Däremot har jag hittat en trolig bror till Frosten Hemmingsson som heter Olof Hemmingsson, som är från Ängetorpet och gifter sig med Kerstin Johansdotter från Järtorp 1732-10-28 enligt vigseln.
Jag har inte hunnit kolla hans födelse eller var han bor med sin fru.
 
Jag har ett par generationer på kladdar med utskrifter från Arkiv Digital som jag skall gå igenom och lägga in i mitt program nu, först och främst. Sedan lite tankearbete innan jag fortsätter. Jag har haft lite bråttom just för namnet Frosten var spännande.
Att knappa in det man kladdat ner för att sedan se mönster och därefter prova nya strategier är det som gäller. Arbete och grundlighet. Det måste få ta tid. Så är det.  
Fast ibland när någon nämner ett namn här så presenterar någon annan en antavla med flera generationer som alla andra vet om är utforskat utom du själv  Det är ju det trevligaste med ett anbytarforum. Det är också trevligt att hjälpa andra, för att ibland få hjälp själv från oväntat håll.
 
mvh // Ove Tegnér