NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2008
Skrivet av: Ragnhild Rosenius skrivet 2008-06-28, 16:30
Till Sofia m.fl. forskare i Hällestad!
 
Sofia frågade den 18 juni om dödsdatum för makarna Olof Andersson och Margareta Larsdotter som bodde i Katterum i slutet av 1820-talet. Jag har också bekymmer för dessa två och hade hoppats att någon annan visste.
 
De finns i Katterum i hfl AI:19, perioden 1825-1831, GID 310.27.21700, och bor då hos dottern Stina Olofsdotter och mågen Nils Bengtsson. Det är antecknat att de flyttat till Skräddartorp 1826.  
 
Skräddartorp på Borggårds ägor finns i AI:19, GID 310.27.8500, och nu bor de där hos sonen Olof Olofsson och sonhustrun Katarina Danielsdotter. Vid fadern Olof Anderssons namn är det antecknat att han dött den 2/6 1829. Samtidigt har hustrun Maja G Larsdotter noterats som änka. Det står ytterligare något skrivet därintill som jag inte lyckats tolka.
 
På samma uppslag finns det en hänvisning till sidan 229, och där finns Skräddartorp också, GID 310.27.28300. Men här finns bara sonen Olof Olofsson med familj, inte den äldre generationen. Nästa period 1832-37, AI:21, GID 310.29.93000, finns också bara sonen Olof Olofsson med familj i Skräddartorp. Vart flyttade änkan Margareta (Maja G)?
 
(En parentes: Skräddartorp redovisas i hfl som liggande på Borggårds ägor men var inte ett torpställe utan en gård på ett ½ mantal. I Anton Ridderstads Östergötlands beskrivning II:1 står det Borggård, ½ m med Skräddartorp ½ m, ...)
 
Men dog verkligen Olof Andersson den 2/6 1829, kan man fråga sig. Jag har då inte hittat honom i dödlängden denna dag och inte över huvud taget under åren före och efter. Det dog faktiskt en Olof Andersson detta år, den 26/1, GID 310.15.53600, men det var bevisligen en annan person som bodde i Österby Södergård, och han och hans familj finns i AI:18 GID 310.26.1200.
 
Jag fick en gång David Erikssons och hans hustrus antavlor, och där fanns dessa personer med. Olof uppges ha avlidit 1829 i Skräddartorp och Margareta 1837 i Hällestad, utan närmare adress. Margareta har jag inte hittat heller, vare sig det året eller under många år före och efter.
 
Sonen Olof Olofsson var riksdagsman, född i Katterum, en tid bosatt i Sätra och slutligen i Skräddartorp. Han finns med i Bo Lindwalls och Henrik Moséns bok om östgötska bondriksdagsmän, person nr 557på sidan 341. Endast föräldrarnas namn är redovisade, inga årtal.
 
Olof Andersson och Margareta Larsdotter flyttade kanske till något annat av sina barn, kanske i annan socken? Men jag har letat på 1829 i flera grannsocknar utan resultat.
 
Det borde finnas bouppteckningar för dem bägge. Vill någon söka??
 
Mvh
Ragna
 
(Meddelandet ändrat av ragna den 28 juni, 2008)