NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-10-26, 22:47
Domboken för Kinda h:d 1673 innehåller uppgift om att halva Herna skattegård i Hycklinge blev uppbuden första gång av regementskvartermästaren Sven Schilling och tredje gång på salig Gertrud Walters vägnar av samma Sven Schilling. Vidare har jag funnit ett mål från 1686 som troligen var slutpunkten för det tvistiga ägandet av Herna skattegård. Det visade sig att majoren Sven Schilling - ursprungligen ombud för sal. h. Gertud Walters - övertagit den halva del som Jöns Humbles styvfar Esbjörn Botvidi sålt utan att vara ägare (se ovan). När Sven Schilling därefter sålde gården vidare(!) till bonden Joen Persson i Herna protesterade Jonas Månsson. Den senares morbror, kyrkoherden Elias Hwahl i Linderås, hade ju redan tidigare tilldömts den gårdshalva som Schilling nu trodde sig kunna sälja. Jonas Månsson fick naturligtvis rätt och de båda bönderna Joen Persson och Jonas Månsson blev troligen för evigt ovänner.
 
Det är egentligen namnet Schilling (som torde vara detsamma som Skilling) som intresserar mig mest nu. Under släkten Zelow skrev Berit Sjögren torsdag den 09 mars 2006 kl. 00.42 att hon funnit en anteckning i Palmskiöldska samlingen som tyder på att en borgare i Stockholm vid namn Bertil Schlling skulle ha fått en av Erik XIV:s frillor till hustru. Jag tror mig också ha sett namnet Schilling kopplat till byn Hycklinge i Hycklinge s:n (tyvärr utan att notera och måste kollas). Är det en slump att samma, kanske lite ovanliga, släktnamn dyker upp i ett sammanhang som rumsligt har anknytning till diskussionen om kungen frillor och ett av de barn som anses vara av kungen? Var Sven Schilling i Hycklinge ättling till en person som skulle kunna vara Margareta Eriksdotters styvfar?
 
All vidare information om släkten Schilling i Sverige är därför intressant.