NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-22
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2006-09-03, 17:26
Göran! Om Lars Jonssons del i Härna:  Om det står att han ” gifte sig till Härna” så kan det fortf vara Kerstin Olofsdotters mödernejord. Han kan ju dock ha köpt till ytterligare jord i byn- eller  lagt in av egna penningar när hustrun ev. fick lösa ut syskon  ur gården. Om detta finns tydligen ingen dombok, men jag har sett i andra gårdsuppgörelser att en ingift man på så sätt kan få rätt i gården. Det hände när äktenskap var barnlösa   att mannens släktingar kunde  göra anspråk på sin del i jorden efter dödsfall.. Om det var fallet här vet väl ingen.  Kerstins 2.e man kh Zacharias Bengtsson i Gladhammar hade väl inte lagt medel i   Härna. Hursomhelst så var det alltid mannen som förde talan vid tinget- så i Kinda härad 1618 25/9 (som du lagt ut kopia på ovan) om ön  Bjuggö (1/4 skattetorp) där Lars Jonsson häradsskrivaren klagar om Bjuggö o jord där tillhörig Härna. Kanske ett utgärdeshemman där domboken handlar om olika gårdar som kunde göra anspråk på ön bl a Härna.  
Under rubrik Retzius på Rötter har jag citerat vad ydredrotten Rääf skrev om Lars Jonsson i Karlshult under rubrik ”HÄRADSSKRIVARE, LAGLÄSARE”. Sägs där att han verkade bl a i Kind o Ydre härad. Måste vara den Lars J som du funnit dödsnotis om 1632 i Karlshult. Fanns det 2 Lars Jonsson häradsskrivare samtidigt?  Jag kan tänka mig att det bara fanns en. Hälsningar Berit