NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2006-08-24, 13:36
Hej Göran,
Nja - att han 1648 nämns av fordom ? sal. Lars Joensson i Karshult anno 1626 är väl inte märkligt. Han var väl helt enkelt död 1648. Jag gissar att det  kan stå fordom häradsskrivaren (eller annan titel) sal. o s v.
 
Ja att det är Karshult, 1 mt krono (N. 1) i Aska hd, Motala sn kan Du se i Almquistcitatet ovan.
 
Var fann Du uppgiften som Du uppger på annat ställe att Lasse skrivare köpte 1616 en gård i Hycklinge? Vilken gård avses?
 
I väntan på att mer insatta forskare kommenterar den här frågan bidrar jag med lite material:
Troligen har Du redan sett att Lasse Joensson häradsskrivaren 1618 22/6 klandrar på Biugöö tredje resan. Om man studerar kartan kan man se att Bjuggö ligger i socknen och gränsar till Härna. (På kartan finns även ett Herna (sic!) i närheten). Målet fortsätter 1618 25/9 då han kallas förståndig man Lars Joensson i Hiuby häradzskrifuaren. Det finns anknytning till Herna skattegård i texten. Kanske värt att kolla upp.
 
1620 18/9 undertecknas domboken ånyo Lars Joensson i Karshult, mit sampt Häradz Signete ...
(Av min kopia från Göta Hovrätts arkiv syns häradssigillet tydligt, men jag kan inte se vad Lars Jonssons sigill föreställer. (Fotokopierat före digitalkamerornas tid). Sigillet ej i Gröna stubbens register över ofrälse vapen.). Kan det handla om två häradsskrivare?
Vänligen,
Olle