NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-24
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2006-08-24, 09:28
Om Lasse skrivare och Lars Jonsson i Karshult är densamme känner jag ej till. Lite uppgifter om den senare dock.
 
Almquist nämner i Frälsegodsen, Östergötland, Säterier, under Karshult, 1 mt krono (N. 1) i Aska hd, Motala sn, att detta 1629 19/11 blev förlänt till lagläsaren Lars Jönsson i Karshult som dock i registret anges Lars Joensson.
Jag finner en Lars Jonsson i Karshult i Lysings härads dombok 25/2 1618 där han skriver: , trycker jag Lars Jonsson i Karshult mitt samt häradets signeter här nedan. Han nämns inte i ingressen utan där anges: hölls ting vid Heda uti närvaro av välaktade Peder Eriksson, Häradsfogden.
Hittade på nätet en avskrift av domboken för Vifolka härad gjord av Henrik Mos?n. Även denna är undertecknad: trycker jag Lars joensson i Karshult mitt samt härads Signete här neder under. Även här nämns andra i ingressen: hölls laga ting vid Liunga övervarandes H Kon: Matz Befallningsman välakt. Anders Gode.
I den avskrift jag innehar av delar av domboken för Lysings härad nämns 1648 23/3 en mindre anteckning:
Testaments----- belangande av fordom ? sal. Lars Joensson i Karshult anno 1626 ....
Vänligen,
Olle