NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-17
Skrivet av: Leif Gustafsson skrivet 2002-02-08, 17:11
Hej igen,
Mer om Esbjörn ...
 
Faddrar till Maja Esbjörnsdotter barn (de barn jag känner till):
 
Peter f 1777-09-21 i Hägerstorp, V Eneby sn
Lars Håkansson, Lars Månsson i Öfr. Kill., h. Elin do, Greta i Björkelid.
 
Lars f 1780-05-15 i Högerstorp, V Eneby sn
Anders Jonsson i Öf. Killingevid, Nils i N. Killingevid, Hust. Elin Persdr ibm, Hust. Elin Knutsdr i Öf. Killingevid.
 
Anna Catharina f 1784-11-13 i Högerstorp, V Eneby sn
Måns, Eric och dr. Lars i Öf. Killingevid, Hust: Ingeborg i Ned. Killingevid, Hust. Sara och Pigan Sara i Öfra Killingevid.
 
Faddrar till Greta Esbjörsdotters barn (de barn jag känner till):
 
Elisabet f 1770-08-02 i Berkelid, V Eneby sn
Eric i Bännemåla, Jon i Ramskulla, dr Joh. i Tjuk, h. Dorethea ibid, h. Ingeborg ibid, pig. Maja i Bännemåla.
 
Peter f 1774-03-13 i Björkelid, V Eneby sn
Lars i Fyllingsbo, And. Sundberg i Berke, Fru Jeana Loo i Grefverum, Maja i Vinstorp.
 
Anders f 1775-09-13 i Berkelid, V Eneby sn
Jacob i Öfr. Killingeved, Rytt. Anders Axberg, h. Fru Jeana Loo, Maja i Berkelid.
 
Catharina f 1776-11-25 i Björkelid, V Eneby sn
Måns i Räfsala, Anders Sunberg i Björke, h. Sara i Fyllingsbo, Maja i Höjerstorp.
 
Anna Greta f 1780-04-09 i Björkelund, V Eneby sn
Joh. Gust. Enander i Tjuk, Måns i Björke, dr. Lars i Bennemåla, Fru Enander i Tjuk, Hust. Merta i Sveden, pig. Lisken i Berke.
 
Anders f 1783-11-01 i Björkelid, V Eneby sn
Hans Engström, Bengt i Rangkulla, Dräng. Jöns i Räfsala, Mad: Esbjörnsson i Gräfverum, Hust: Christina i Björkelund, Pig. Maja i Gräfverum.
 
Peter f 1787-03-05 i Björkelid, V Eneby sn
Herr Lindegren, Anders i Björke, dr. Peter i Bennemåla, Fru Loo, Hust. Lisken i Björkelund, pig. Cajsa i Axhult.
 
Faddrar till Johan Esbjörnssons barn:
 
Sven f 1765-12-18 i Solliden, Odensvi sn
Måns i Brehult, Eric i Tuna, h. Magdalena Fagerström, h. Maja i Håkansboda.
 
Maria f 1769-10-10 i Solliden, Odensvi sn
Inga faddrar noterade
 
Kerstin f 1769-03-02 i Solliden, Odensvi sn
Olof i Swarttorp, Abraham Enström, h. Anna i Blåskulla, h. Brita i Tuna.
 
Johan f 1771-06-16 i Solliden, Odensvi sn
Joh. And. i Snärsfall, Joseph Persson i Karrum, Madem. Magdalena Thorson, h. Anna Persdr i Snärsfall.
 
Olof f 177410-01 i Solliden, Odensvi sn
Johan Persson i Smitterstad, Anders Larsson i Smitterstad, h. Catharina Andersdr i Smitterstad.
 
Anna f 1776-09-03 i Staborg, Odensvi sn
Per Ersson i Mulstad, Hans Johansson i Mulstad, h. Maja Larsdr i Mulstad, h. Sara i Lund.
Faddrar till barnen m hustru 2.
 
Anna f 1777-08-27 i Staborg, Odensvi sn
Hans Johansson i Mulstad, Johan Johansson ibid, h. Cherstin Persdr i Mulstad, h. Sara Månsdr i Hjärtelund.
 
Anders f 1780-07-10 i Staborg, Odensvi sn
Hans Sand, Eric Swensson i Lagmansö, h. Caisa Jonsdr i Boda, h. Caisa Svensdr i Mulstad.
 
Kristina f 1784-07-05 i Staborg, Odensvi sn
Bengt Månsson i Boda, Nils Birgersson i Fälshaf, h. Stina Olsdr i Mulstad, h. Sara Månsdr i Schefshult.
 
Maria f 1787-04-20 i Staborg, Odensvi sn
Nils Sällström i Lagmansö, Måns Svensson i Mulstad, h. Sara i Lund, h. Lisgen i Sandstorp.
 
Jag ska sedan introducera ytterligare en ev. son, nämligen Olof Esbjörnsson. Jag hittade en gammal anteckning jag hade om honom som född 1746 i Hycklinge sn. Han var gift 1762 med Karin Samuelsdr, f 1752 i Hycklinge sn. Han ska ha varit torpare i Lindefall. Ja måste dock med rodnande kinder erkänna att jag ej vet i vilken socken detta Lindefall ligger. Mina anteckningar var för knapphändiga ... En lärdom för framtiden.
 
Observera att Greta i Björkelid är fadder till Majas son Peter 1777. Greta i Björkelid bör vara Greta Esbjörnsdr.
 
Obsevera vidare att som fadder 1783 till Gretas son Anders finns en Mad: Esbjörnsson på Gräfverum. Vet någon något mer om denna person?
 
Det var allt för denna gång. Jag hoppas vi kan knäcka denna nöt!
 
/Leif