NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23.1.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23.1.2002
Skrivet av: Magnus Gustafsson skrivet 2002-01-22, 15:22
Hej!
 
En båtsman och två soldathustruar, intressant!
 
Tänk om det finns en soldat/båtsman på 1730- och 1740-talet i Hycklinge sn som heter Esbjörn och är fader till ovan nämnda tre personer?!
 
Hur pass vanligt är egentligen namnet Esbjörn? Jag har ytterligare en ana på min mormors sida:
 
Esbjörn Kaspersson, f 170(9), d 1776-08-31 i Skälhamra Hägerstad sn. Bonde i Fullmestad Hägerstad sn. Gift1 1740-10-26 i Hägerstad sn med Rebecka Larsdotter. Gift2 1759-10-26 i Hägerstad sn med Kerstin Jonsdotter, f 171(2), d 1775-07-14 i Skälhamra Hägerstad sn.
 
Hans barn finns utredda av Bo Persson under Hägerstad sn här i anbytarforum så han är inte fadern till de tre ovanstående, eller kan han vara det till Johan oc Maja?! Kolla och jämför!  
 
Jag tror dock att åtminstone min Margareta är född i Hycklinge sn! Finns det någon (t.ex. Christina Gustavsson eller Carl-Fredrik Hanzon) som har funnit t.ex i en mantalslängd eller i en soldatrulla någon Esbjörn i Hycklinge sn som kan vara fadern?
 
En annan aspekt på det ovanliga(?) namnet Esbjörn är att ingen funnit var min Esbjörn Kaspersson är född. Betänk att hans fader har det ännu ovanligare namnet Kasper! Det känns som om informationen inte finns tillgänglig idag ... brunna kyrkböcker i Horn och Hyckling sn?!
 
Alla synpunkter/fakta som för oss framåt i vår Esbjörn-fråga mottages mycket tacksamt!
 
MVH
 
/Magnus