NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-9

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-9
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 1999-03-29, 21:09
Tack Bo! Ser ut som om Margareta Eriksdotter verkligen hade något med Härna att göra. År 1579 fanns enligt Älfsborgs lösen i Härna (Hjerna) ett frälsehemman ägt av Peder Bagge och brukat av Matts samt ett skattehemman ägt av Jon. År 1618 ägdes frälsegården av Gabriel Oxenstierna och brukades av dennes tjänare Knut medan sakttehemmanet nu ägs av Sven. Har för lite lokalkännedom vad gäller Östergötland och är därför inte helt säker på att mina uppgifter avser Härna i Hycklinge socken - det kan ju finnas fler byar med samma namn. Kanske finns det en del att hämta i landskapshandlingarna  för Östergötland eller Småland. Mina anteckningar är slarviga och jag vill därför också lämna en liten reservation. Det kan inte vara så att Kristina kan ha blivit ägare till skattehemmanet i Härna genom sin förste man Lars Jonsson - kanske son till den Jon i Härna som omtalas 1579? Men Lars Jonsons härstamning kanske redan är känd.
 
Till vem var Abel Johansson Björkman systerson - det är lite oklart med syftningen. Finns det någon som känner till mer om denne Björkman?