NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2015
Skrivet av: Leif Tordbäck skrivet 2014-12-30, 16:46
Per Nilsson i Jonsbo, Horn dog 1749.
Jag försöker att kartlägga hans familj, men har svårt att tolka (de motsägande?) källorna.
 
1. Man finner honom nämnd i boken Kindasocknarna Horn och Hycklinge i ord och bild sidan 66 (1983):
”I jordboken för år 1690 är kronoskattegården Joensbo upptagen till ett halvt mantal, och åboen hette Pehr Nilsson.”  
”Denne bonde Pehr Nilsson var gift med Elisabet Eliasdotter och dog i Jonsbo 1749. Deras son var nämndemannen Jonas Pehrsson, död 1767 och gift med Katarina Persdotter från Jonsbo, död 1763. Jonas Pehrsson vare en av de ledande krafterna vid kyrkobygget i Horn år 1754.”
 
2. Jag försöker att tyda bou efter Per Nilsson (Kinda hr FIIIa:2b s 889).
Där antecknas förutom änkan Elisabet Eliasdotter i Jonsbo, arvingarna myndiga sönerna Gustaf Persson i Jonsbo, Jacob Persson i Jubby, Nils i Skräddareberg samt maken Jonas Pährsson för dottern Catharina Persdotter och maken Per Gabrielsson i Boda för dottern Elisabeth Persdotter. Avlidna dottern Annikas barns rätt bevakas av Nils Jonsson ohh.
 
Slutsats: jag finner att Jonas Pährsson i Jonsbo kan vara en måg, men inte en son.
 
3. Dottern Annika Persdotter dör redan 1744 i Övre Killingevid, V Eneby. Hon finns i en bou tillsammans med maken Jon Andersson (Kinda hr FIIIa:2b s 693). Här noteras de myndiga sönerna Nils, Anders och Jacob samt en omyndig son Pehr, vars rätt bevakas av morbrodern (??) nämndeman Jonas Pehrsson i Jonsbo. Vidare noteras en dotter änkan Karin samt de omyndiga döttrarna Annika och Elisabeth, å deras sida morbrodern danneman Jacob Pehrsson i Jubby.
 
Återigen dyker denne Jonas Pehrsson upp, ev. som morbror?
 
4. Jonas Pehrsson i Jonsbo dör 1768. I bou noteras bl.a. hustrun Kjerstin Persdotter (Kinda hr FIIIa:2b s 889).
 
Är Catharina och Kjerstin samma person, dvs barn till Per Nilsson d 1749?
 
5. Dottern Elisabeth Persdotter d 1763 (min ana) var gift med Per Gabrielsson d 1759 och får bl.a. sonen Gabriel d 1790.
 
Per Nilssons övriga barn har jag f.n. ingen koll på.
Gott nytt år!
Leif