NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-23
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2003-10-21, 22:57
Den ovanstående frågan hänger samman med en rad andra frågor som Donna Johnson ställt rörande tre syskon Fallberg, både under Horn och Asby och även under Vist. Jag har meddelat henne vad jag kunnat reda ut så här långt. Nedanstående är ett sammandrag av det jag skrivit till henne.
 
Beata Jönsdotter, Jonas Jönsson och Gustaf Jönsson - vilka alla förekommer nämnda i bouppteckningen efter Beatas man, mjölnaren Nils Schwan vid Åby kvarn, Horns sn (Kinda härad 1751 27/8) - härstammade sannolikt från Horns sn; kring sekelskiftet 1700 synes en viss Jöns ha varit bonde i Falla, Horns sn, som skulle kunna vara de tres far. F.n. har jag ingen närmare bekräftelse på detta, men namnet Fallberg kan antagas bildat till Falla. I den nämnda bouppteckningen uppges Jonas bo i Fallemo, vilket var ett torp under Falla.
 
Donna har antagit att familjen haft något med Asby sn att göra, men det var endast Jonas som bodde i Redeby där under 1740-talet, av ett särskilt skäl. Hans hustru, Catharina Israelsdotter, var dotter till Israel Israelsson i Olofsboda, Horns sn, och hans första hustru, Anna Christina von Sandersleben, som dog i Olofsboda 1752 4/7. Hon var född före 1680, då hennes far, ryttmästaren Christian Fredrik von Sandersleben tycks ha dött. Ryttmästaren var gift med Catharina Ulf (som var dotter till Mathias Eriksson och inte dennes bror Knut - det sistnämnda påstås i EÄ, men Almquist påpekar felet i Frälsegodsen III:2, s. 968). Catharina Ulfs mor Maria Geete gav Redeby till dottern vid hennes giftermål 1673. Även om det före 1720 såldes till Johan Svanhals, har tydligen Anna Christina von Sandersleben och hennes dotter haft kvar någon anknytning till Redeby, varför Jonas Fallberg kunde bruka det under 1740-talet. Han bodde där ännu 1750 27/1, då sonen (Carl) Gustaf föddes, men hade före 1751 27/8 (se ovan) flyttat till Fallemo i Horn, varefter han flyttade till Olofsboda.
 
Beata Jönsdotter Fallberg dog 1770 10/10 i Linköping, 71 år gammal enligt dödboken. Följaktligen bör hon ha varit född omkr. 1699. Hon hade åtminstone 6 barn; så många nådde i varje fall vuxen ålder. De kan följas vidare. Några av dem finns redovisade hos Örnberg, bd 4 och 14. En bouppteckning efter Beata finns bevarad (Linköping 1771 26/1).
1) Lars Schwan, född 1726 5/2, död 1800 1/1 i Visby, där han var postmästare 1753-1794. Han var gift och hade flera ättlingar, flertalet bosatta på Gotland.
2) Jöns (också kallad Johan) Schwan, född 1727, död 1799 7/8 i Kalmar, där han var handelsman och rådman. Han var far till Hans Niclas Schwan, som blev grosshandlare i Stockholm och från 1828 statsråd. Hans Schwan och hans son Johan Gustaf har egna biografier i SBL bd 31. Jöns Schwan hade ytterligare 3 barn.
3) Margareta Schwan, född i juni 1731, död 1803 3/12 i Linköping. Hon var gift med byggmästaren Johan Wistelius (1737-1812) och hade en son, Jonas Wigelsten, som efter studier i Uppsala (se Od?n, Östgötars minne, nr 3798) blev militär; Lärer sedermera fått anställning i franska republikanska arm?n under namnet Vigelstein (Od?n). Han dog före fadern utan kända ättlingar.
4) Beata Schwan, född omkr. 1735, död i dec. 1765 i Åby, Horns sn. Hon var gift med mjölnaren Jonas Jonsson (som senare flyttade till Locknevi sn) och hade tre barn med denne.
5) Christina Schwan, född omkr. 1740, bodde ogift i Lilla Grönhög, troligen i Furingstads sn, 1771. Jag har inte några ytterligare upplysningar om henne.
6) Brita Schwan, född omkr. 1743, dog fattig och ogift i Linköping 1808 18/9.
 
To Donna: I have some further information concerning your latest question above which I will present here. It may take one day or two, but do not despair.