NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-26
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-04-26, 17:40
Hej Olle Sellström,
Vad trevligt att höra från en frände till min fru. Isak Henriksson Helsing:s far, bonden, nämndemann, riksdagsmannen m m Henrik Persson i Humpen, V Eneby sn, är hennes fffmmff.
 
Ang Isak Henriksson Helsing utgår jag från att Du noterat vad som står i Kisa db 1828. Däremot kanske Du inte noterat sockenstämmoprotokollen för Kisa 1809-1829. Det hade Henrik Anderö, med vilken jag hade en liten korrespondens mellan 1979 - 1984(?), gjort. Här är ett sockenstämmoprotokollsutdrag från honom hämtat från ett brev daterat 84-11-27:(citat)
 
1809, 2/5, §9: Comissfuriren Hellsing på Råstorp....
1809 18/6, §3: ...herr vice Krono Länsmannen Hellsing...
1811 29/5, §9: ...Herr Kronolänsmannen Hellsing...
(Mellan 1811 och 1817 torde något anmärkningsvärt ha hänt familjen)
1817 5/5, §19: Wid Lösdrifvares och olagliga inflyttningars efterfrågande gafs ingen, men den anmärkning gjordes: att Lindström i Trädgårdsstugan som enligt protokoll från församlingen bör avflytta kan få qvarstanna med ett villkor, att Eneby församling behåller Hellsings hus, som blifvit tillsagt att från Eneby till Kisa återflytta. Vägras detta, då måste Lindström till Eneby socken återflytta och Hellsings emottagas af Kisa församling
1821 21/5, §?: Herr Häradshöfdingen Lagergren anmälte på Herr Secreteraren Grönwalls vägnar, att förra Krono-Länsmannen Hellsing och dess Hustru icke längre fingo på hans ägor qvarbo. Med detta mål ville församlingen icke sig befatta, häldst det syntes vara Hellsings och icke Församlingens skyldighet att i sådant fall skaffa sig och de sina nödigt boningsställe. Emellertid ärkändes Herr Sectreteraren Grönwalls och Dess Frus godhet, som så länge härbärgerat och understött detta olyckliga hushåll.  
Slut citat.
Det finns ytterligare tre paragrafer i brevet, en om levererat understöd 1822 20/5 §8, och ytterligare en 1829(?/oe) 15/2 §3, då paret kallas husfattiga samt en lång paragraf 1829, 15/2 §3 om änkan Helsing. Jag tycker ovanstående sammantaget ger en grund till varför jag skrev familjens öde är tragiskt. Om uppgiften i db att han avled å Vadstena Curhus har med tragiken att göra, är okänt för mig.
 
Just för denna familj, alltså Isak, hans far och bröder, finns en del information att hämta även i litteraturen. Om Du inte lagt märke till detta får Du här några hänvisningar:
a) En bok om Kisa socken, Del 2, sid 253, i en uppsats om Kyrkoliv och gestalter i Västra Eneby-Kisa pastorat, av Oscar Ahlén, omtalas Riksdagsmannen, Nämndeman och Kyrkoföreståndare Henrik Persson i Humpen  
b) En bok om Kisa socken, Del 2, sid 372-373, i en uppsats av Henrik Anderö omtalas medlemmar av familjen bl a med avseende på förståndsgåvor.
c) Beskrivning av Ydre härad (har inte den exacta beteckningen just nu), Rääf, uppsatsen om Mylingen i Humpen, (med mycket intressanta tidsbilder), där dessutom min frus anfader, f d korpralen Per Henriksson Hultin träder fram i en intervju 1819. Rääf ger där också en ögonvittnesskildring av den gamle korpralen som efter förrättad helgmålsringning och besök å näringsställe brukade komma vandrande i stora bukter....  
För uppgifter om familjen Forsberg hänvisar jag till En bok om Kisa socken på olika ställen samt till senaste ÖGF Lövet, Bertil Göranssons artikel om en vidskeplig historia från Kisa som ger en fin beskrivning av livet i Kisa. Så vill jag också när det gäller Forsbergssläkten/Holmingsläkten göra reklam för Mjellerums gård - huset som tydligen finns uppsatt i Gamla Linköping. Har Du sett det? Familjen byggde det, vad jag kan förstå, - tidigt 1700-tal(?). Det finns också mycket intressant fotodokumentation på huset innan flytten i arkivet i Kinda kommunbibliotek, Kisa.
 
Till sist:
Vore intressant att få ta del av vad Du (och andra) har funnit om Henrik Perssons (1716-1796) anor. Den diskussionen hör väl hemma under V Eneby.