NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-26
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-03-12, 23:21
Hej Bosse och Carl-Fredrik och ni andra Kindaforskare,
Om jag får avslöja min okunnighet trodde jag inte Sandshult fanns. Har skrivit Fundshult?. Vad bra att Du funnit detta Bosse. Gick in och kollade dopvittnen på de två barnen födda i Björke 1770 och 1773.
1770, 27/11, Anna, Test: Jacob i Fyllingsbo, Erik i ?-måla,  dr Jon i Tjuk, h Karin i Tjuk, h Elisab. i Boda(?), pigan Maja i Gräverum.
1773, 28/2, Petter,  Test: Jonas Grönberg, Jon i Fyllingsbo, dr Anders i Eneby, Madame  Appolonia Juringia i Eneby, h Greta i Barkelycke, pig Annicka i Björke. (Reserverar mig för felläsningar)
Säjer detta något?
 
Om jag går över och ser på dopvittnen för Anna Bengtsdotters och Per Henrikssons (sedemera Hultin) barn, Henrik fött 1771, 13/7 i Humpen, V Eneby möter jag följande dopvittnen:
Per Andersson i Gulltorp, Måns Persson i Lyggestorp, dr Karl Jönsson i Mjellerum, Fru Elisabeth Forsberg ibid, h Maja i Såndshult, pig Kerstin i Humpen.
Jag tror i alla fall att det står Sandshult här.
Deras nästa barn Maria föds 1774, 19/3 i Brostugan Kisa sn. Test: Herr Kapten Drake, (ev en ståndperson till - ser ej vad det står), Sven i Farsbo, h Sara i Pilekrog.
Barnen födda i Tidersrum, Kristina och Bengt, (tvillingar(?)) har jag inga mikrokort på och därför inga faddrar.
Slutligen min hustrus ana Anna, född 1784, 29/4 i Bromtorpet, Kisa sn, Test: NN (skadat) i Bromhult, soldat Per Kindström, dr Erik i Björke(?, skadat), h Maja i Humpen, h Maja i Bromhult.
Är det möjligt att detta ger något?