NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-maj-26
Skrivet av: Olle Elm skrivet 1999-03-12, 08:45
Hej Carl-Fredrik och andra Kindaforskare,
Jag har bland min hustrus anor ett till synes olösligt problem:
Anna Bengtsdotter, anges i hfl född 1744-01-26 i Sandshult, Horn sn. När hon gifter sig 1771-04-03 i V Eneby med Per Henriksson i Humpen, (sedermera korpral Hulthin), V Eneby (i hans andra gifte) anges hon som piga i Humpen (C:2: sid 352).  
Paret får barn med följande namn: Henrik, Maria, Katarina, Isak, Anna, Bengt och Kristina.
 
Henrik kommer efter farfar, Per Henrikssson Hulthins far, Bonden, nämndemannen, riksdagsmannen, Henrik Persson i Humpen. Maria bör komma från Annas sida, Katarina (Karin) heter farmor, Karin Månsdotter, (möjligen född 1723 i S Vi sn), Isak heter Per Hulthins bror, vice kronolänsmannen Isak Henriksson Helsing gift bl a med Katarina Maria Forsberg (familjens öde är tragiskt), Anna bör komma från Anna Bengtsdotters sida, Bengt kommer från morfar, Kristina kan komma från moderns sida.
Den enda lösa tråd jag har är änkan Kerstin Månsdotter f. 1722 i S Vi sn, som bor hos Per Hulthin och Anna Bengtsdotter i AI:1 s 103.  Jag vet inte vem hon är. Ett tag tänkte jag det kunde vara farmor Karin Månsdotter själv men hon dog ju 1766-12-06 i Humpen, V Eneby  (Bouppteckning 1767 16/3). Vem kan lösa gåtan om vem Anna Bengtsdotter i Sandshult, Horn sn var?