NULL Skriv ut sidan - Herrestad

Anbytarforum

Titel: Herrestad
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-09-14, 11:51
Hej Olle,
 
Och STORT tack för detta!
 
Du hade faktiskt tipsat mig förut om Svarte Sven, men då var jag så fast i tanken på Sven Andersson i Herrestad att jag inte fick ihop det.
 
Nu har jag dock upptäckt att det fanns (minst) ytterligare en Anders Svensson i Herrestad:  
 
Den 5 juli 1674 vigdes nämligen en Anders Svensson i Herrestad med Anna Svensdotter i Svälinge vid Herrestad kyrka. Kanske var han gift tidigare, för redan den 20 juni 1673 döps Johan och Anna, Anders Svenssons och hustru Brittas barn i Herrestad, som voro tvillingar (i födelseboken den 9 juni 1675 har Anders Svensson f ö ett svårläsligt tillnamn som jag får till Saxens, se Herrestad C:1 s 54, SVAR s 38).  
 
Min ana tycks dock i alla händelser genomgående kallas Anders Swart i födelseboken (t ex den 25 februari 1683 då sonen Sven döps), kanske just för att skilja honom från den andre Anders Svensson i Herrestad?
 
Jag börjar därför misstänka att den sistnämnde var son till Sven Andersson i Herrestad och att min Anders Svensson (Svart) bara var ingift i gården.
 
Enligt dödboken skulle ju Anders Swart vara född ca år 1655 (å u).
 
Därför skulle din Svarte Sven i Roglösa som den 28 december 1653 gifte sig med Kerstin Johansdotter i Bårstad passa fint som far till Anders Swart, rent tidsmässigt - och även rent geografiskt ligger han ju nära till hands...
 
Himla spännande!
 
Kanske mantalen för Bårstad kan vittna om huruvida Erik Olsson (som år 1658 gifte om sig med Svarte Svens änka) hade en styvson vid namn Anders?
 
Eller så kanske RoU för Herrestad (som jag ännu inte tagit mig an) kan ge fler ledtrådar till när/hur Anders Swart dyker upp där?
 
Ja himla spännande är det, om än något snårigt...
 
Varmt tack,
 
Christian