NULL Skriv ut sidan - Herrberga

Anbytarforum

Titel: Herrberga
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2013-06-07, 00:46
Hej Lars!
 
Du frågar på flera ställen om Jöns Ingemarsson och ingift släkt till honom. Du verkar ju ha hittat en del uppgifter om honom på nätet antar jag. Tittar du lite mer på nätet, t ex här på Anbytarforum 31 juli 2004 så finns Jöns och några till av dem du frågar efter med i ett inlägg jag då skrev.  
 
Nu för tiden lämnar jag för övrigt aldrig så mycket information på Anbytarforum, just för att uppgifter på nätet har en tendens att snurra runt utan att tillstymmelse till källhänvisningar anges.  
 
Det blir i längden lite märkligt.  
 
Din uppgift om att Jöns Ingemarsson föddes 1577 förefaller till exempel härröra från min uppgift om att JI föddes senast omkring 1577 (enl mtl till utskrivning 1637). I antavlor på nätet har detta resulterat i att han föddes 1577 utan närmare angivelse av några som helst tveksamheter om detta födelseår. Likadant är det med din uppgift om att dottern Kerstin (hur vet du t ex att hon är dotter till Jöns?) skulle vara född 1617 i Böttestad. Orten kan nog stämma då fadern var bosatt där under hela sin livstid, men var kommer det exakta året 1617 ifrån? Kanske från min uppgift Född o 1617 (domb Vif 1652 p11, 31)... men vem vet.  
 
Vad menade jag då med den konstiga källhänvisningen? Den säger nämligen inget om när Kerstin föddes... utan anger bara bevis för filiationen till fadern Jöns. Detta släktskap framgår nämligen av en notis i Vifolka härads dombok 1652 9/10. Varifrån födelseåret 1617 härstammar svävar man fortfarande i ovisshet om - kan det kanske vara så att det anges en ålder i dödnotisen? Jo, hon anges där vara 50 år. Kanske en avrundning, eller så råkar det stämma exakt. Ingen vet.
 
Vad jag vill ha sagt att det är av stor vikt att ange källhänvisning för uppgifter som härrör från annat än självklara källor (t ex en födelsebok för en uppgift om födelse). Det kan ju också vara rätt trevligt att nämna uppgiftslämnare, om det är så att man själv inte forskat fram uppgifterna man frågar om.
 
Med vänliga natthälsningar
 
Henrik