NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-13
Skrivet av: Micke Stigsson skrivet 2002-07-05, 14:50
Hej
 
Jag skulle behöva hjälp med att reda ut en del runt ett visst namn. Fins Mats Matsson i Östnor, Mora. Mitt problem ligger i att det finns två personer med liknande namn och jag misstänker att vissa förväxlingar har gjorts.
Enligt min databas så är den äldra av dessa båda mats född 1686 och den yngre 1700. Bägge har i mina anteckningar dödsår 1742 i Finland. Nu har jag fått uppgifter via en anna forskare som säger att den äldre ska vara död 1717 i Östnor och den yngre är den som då ska vara död i Finland.
Dessutom finns det uppgifter om två fruar till den äldre dels Krång Anna Matsdotter (1705-1790) och även Bogg Ingeborg Olofsdotter (1694-). Den yngre Mats ska varit gift med Krång Karin Matsdotter (1706-1790).
 
Som ni ser råder en del förväxlingsrisker mellan de bägge Mats vad det gäller dödsdatumen och det verkar även lurt om vissa förväxlingar skett vad det gäller de bägge fruarna Krång-Anna och Krång-Karin.
 
Är det någon som är insatt i ämnet som eventuellt kan hjälpa till att reda ut detta?