NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 juni, 2011
Skrivet av: Liselotte Holmberg skrivet 2011-03-05, 19:31
Hej i forumet!
Jag är något ny gällande släktforskning och skulle behöva lite hjälp, råd och tips angående nedan.Har tyvärr ingen anhörig att fråga då alla gått ur tiden.
Min mormor Ingeborg Bergström född 1903 Främsteby,Vena (Liljegren som ogift hennes far var Konstan Liljegren) fick utom äktenskapet en son Bertil,fadern är Einar Bergström född 1895.De gifte sig dock senare.
Sonen Bertil växte upp/blev bortlämnad hos en syster till Einar, SIGRID LINNEA BERGSTRÖM född 1891 och gift med HJALMAR RAHM,har en notering att de skulle bo i Fräknevassen (Fräkenvassen)Gryt.De har visst 3 egna barn Folke,Alice och Gull Britt.
Jag har sökt Bertils födelse i Främsteby men inte hittat honom där. Vet ej heller om han fick namnet Bergström eller Rahm.Har då ej heller något födelseår på honom.Men första barnet mormor och morfar fick INOM äktenskapet var Gösta f. 1922, så Bertil är då född före detta år.Har för mig min mamma sa någon gång att mormor endast var 16-17 år då. Man borde då hamna på 1918-19 någonstans.
Att få barn utom äktenskap var ju inte speciellt poppis på den tiden.
Har ej tillgång till något register över Valdemarsvik och vore tacksam för hjälp.
 
Mvh Liselotte