NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-15
Skrivet av: Lennart Almkvist skrivet 2004-01-10, 22:10
Eva, forts 3 om Erik Johansson
 
Först kan jag nämna att gifta dr. Erik Johansson med h. Brita Nilsdotter flyttade från Börrum till Gryt hösten 1809, trol. till Forshem (AI:4 s 195). Noteringen om inflyttning från Gryt 1811 till Börrum verkar alltså rimlig.
 
En Erik född 7/10 1779 i Högved, Gryt, av Johan Eriksson och Karin Olofsdotter är intressant i sammanhanget. Han levde enl. faderns bou 1790 och var då yngst av 2 bröder och 2 systrar. Äldste sonen övertog hemmansbruk i Högved 1/8. Rimligen är det denne Erik som nämns som är dopvittne vid brodern Jons dotters dop i feb 1802 (f 16 feb), och då skrivs som Eric Jaensson i Gursunda och Sanct Anna Capel. Att han är i grannsocknen gör det troligt att det är brodern det gäller. Modern Karin dog 29 jan 1806, men tycks sakna bou.
 
I S:t Anna hfl hittas denne Erik i Djursunda (stavningen ovan är inte ovanlig). Han var sedan troligen dräng i Ramsdal, Ugglö och Tegelhagen i S:t Anna, samt flyttade därifrån till Börrum 1808. Han anges född 1779 och 1780, samt ha kommit från Gryt 1793. Det finns dock ett par Erik Johansson till som är jämnåriga, så helt klart är detta inte.
 
Ytterligare en uppgift styrker kopplingen, den Erik Johansson som finns i Rönö och Ö. Husby anges i hfl vara född just 7/10, liksom Erik från Högved var.
 
Ovanstående gör att den Erik Johansson jag nämnde tidigare, f 1784, får styrka på foten. Erik född 1779 i Högved är sannolikt rätt man, även om det är svårt att visa med full säkerhet.
 
Jag återkommer om mer dyker upp
mvh Lennart