NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31
Skrivet av: Lollo B Eriksson skrivet 2005-07-04, 01:12
Jag har en pdf-kopia av originalet, och har försökt uttyda vad som står än en gång... inte det lättaste för ett otränat öga:
Det första är ett slarvfel från min sida liksom det andra, det ska självklart vara detaljerna och han. Nästa är mera luddig, min far (betydligt mera van att läsa den här typen av text) är övertygad om att det står passessionaten, medan mitt öga säger poss-dito.  
De barn jag återfunnit är  
Carolina Maria 1828-?
Lovisa Gustava 1835-?
Hedda Ulrika 1837-?
Aurora Fredrika 1839-1847
Sara Matilda 1841-1846
Amanda Charlotta 1843-?
Carl Fredrik 1846-1847
Carl Gustav Otto 1848-?
Jenny Betty Josefina 1850-?
Axel Erik Fredrik 1859-1859
Johan August* (min anfader)1854-?
En hel del ungar, med andra ord... jag har tyvärr inte säkra källor på alla. Som jag förstått det har Fredrik varit gift tre gånger, detta enligt ett brev Augusts son Erik (kyrkoperson emigrerad till USA) skrivit någon gång på det yttersta.  
Min farfar Dahlhielms liv har alltid fasionerat mig. Hand föddes 1798 och gifte sig tre gånger. Barnen i första äktenskapet fick god bildning och blev prominenta män i olika yrken, därav handelsmän. Andra äktenskapet slutade i skilsmässa efter en kort tid.  
I tredje äktenskapet föddes 7 barn, tre dog mycket unga, de övriga växte upp och fick ta hand om sig själva. Detta indikerar att farfar hade blivit relativt fattig mellan första och början av sista äktenskapet.  
Jag önskar att jag visste mer om honom. Han hade en tid kontorstjänst (Bokhållare?/LBE) i Cederbergs Glasbruk. Senare eller före Cederbergs var han sekreterare till en greve [?]lgar av vilken han fått glasögonen som skall ha tillhört kung Carl Johan och nu tillhör mig. Far berättade mycket lite om sitt hem, som jag minns.
Som jag kunnat utläsa från bl a Vists hembygdsförenings sidor (Rekommenderas å det varmaste! www.visit.se/~wist-hembygdsf/wist-hembygdsf/) skulle dennne greve kunna vara en Greve Salza.  (Vem då det var...)
Den ende av barnen jag har någon koll på är egentligen min mm ff August. Han gav, tillsammans med Oskar Bång och sonen Erik Dahlhjelm (alltså han som emigrerade), ut tidningen Julfrid (www.runeberg.org/julfrid) - en lämplig kandidat till texten, alltså. Eftersom lösbladet, och mycket troligt även resten av texten, var känt för mormors pappa Karl, son till August, låter det som en logiskt teori. Detta alltså utan att veta vad de övriga barnen sysslade med.
Mitt hopp, angående försköning kontra sanning om efternamnets ursprung, står till en fundering från min make om det skulle kunna finnas en önskan från fadern i ett testamente eller vid dödsbädden om att döttrarna finge behålla sitt efternamn. Men det är väl mindre troligt... Dock, den norska spiksoppan ligger hästlängder före. Och det tackar vi särskilt för! :-D
Midnattssoliga hälsningar från mig