NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2005-07-02, 10:44
Hej,
Om man sätter ihop texten på lösbladet ges följande innehåll:
 
äro så olika; och lika ofta som något bortfaller och åstadkommer luckor i berättelsen om förfädernas lif, lika ofta tillägges något, kanske mycket, som aldrig egt sin grund i verkligheten. Såväl den ena som den andra af dessa misshälligheter, skulle dock aldrig existerat, hade man antecknat de hufvudsakligaste de[ta]ljerna af de förutgångnas lifnad, heldre än att liknöjd öfverlemna dem endast åt minnet - ja, allt för ofta åt glömskan. Här sitter nu en, som djupt fått känna sanningen av hvad han nu härofvan sagt, och just för att lemna åt sina efterkommanden skriftlig ledtråd då de vilja forska bland sina förfäder, går hat[?] att nedskrifva dessa blad. Denna gärd, som jag härmed egnar mina efterkommande och förutgångna, har ensamt sporrat och eggat mig dertill.  
Må minnet af våra förfäder aldrig utplånas och glansen af deras dygder, ärbarhet och redlighet aldrig förblekna, men i tacksamt minne förvaras och aldrig förlora sin starka stämma att ropa till oss om Gudsfruktan, redlighet, ärlighet och frihetskänsla.
 
År 1798 den 9 October föddes vår fader Carl Fredrik Dahlhjelm på Tjusentorp i Grebo socken af Linköpings län, beläget omkring 2 mil från nämnda residensstad. Hans föräldrar vare Pa[o?]ssesetionaten Dahlbom och Hedda Hjelm - prestdotter från Örtomta. Hennes fader, Kyrkoherden Hjelm, hade vid deras förening med hvarandra yrkat, att Hjelmska namnet ej fick uteslutas från familjen; och för att tillmötesgå sin Svärfaders önskan, ändrade han / Dahlbom / sitt namn till Dahlhjelm. Han bibehöll blott hälften af sitt namn / Dahl- / och bifogade i den andra hälftens ställe, hennes hela namn / Hjelm /, hvarigenom vårt namn uppstått. Att han, kyrko-
 
Har infogat några [ ] där Du kan kontrollera avskriften ännu en gång.
 
Eftersom Carl Fredrik Dahlhjelm anges vår fader är det väl sannolikt att något av barnen skrivet texten - precis som Du anger ovan.  Har Du koll på alla barnen? Fann några här (http://www.tema.liu.se/bjarka/husforh.htm).  Känner själv ej till familjen, men det ser ut som om Carl Fredrik Dahlhjelm var gift åtminstone två gånger.  
Om Du har koll på alla barnen kanske det går att göra en hypotes utifrån yrke, vem som kan ha varit författaren. Min bedömning är att ovanstående är skrivet av en ganska van skrivare.
 
Om skrivningen skulle visa sig vara en försköning - vilket mycket av det redan kommenterade (Jmfr kyrkoherdetiteln, min fråga om tid för giftermål och Bo Perssons svar t ex) tyder på - skulle jag inte betrakta den som något tragiskt, utan snarare som en tidsbild; Ett exempel på hur människor i alla tider på olika sätt, så gott de kunnat, försökt hävda sig i samhället. Att inneha ett sådant dokument ger väl en krydda åt släktforskningen och blir underlag för tankar om hur förfäder tänkt och handlat.
 
När det gäller försököning brukar jag alltid tänka på en norsk släkt - med svenskt ursprung - jag forskat i, där en släktmedlem, präst i Norska stadskyrkan, skrivit ner släktens historia. Tiden är ungefär densamma som den Du behandlar. Men här nöjde man sig inte med en glidning från komminister till kyrkoherde - nej här blev det dueller, kungamördares barn och adelsmän i långa banor som fick vara med. Spiken som soppan kokades på var ändelsen -ström i ett namn ...
Där ligger väl ovanstående försköning i lä  
 
Vänligen,
Olle