NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31
Skrivet av: Lollo B Eriksson skrivet 2005-07-01, 20:08
Det vore tragiskt om en historieförsköning vore fallet... Men inte helt ovanligt, som jag förstått. Lösbladet min mormor fann vid en vindsstädning är lite av ett mysterium, framför allt eftersom ingen verkar veta vars resten av bladen finns, och ej heller vem som skrivit det eller ens när. Jag blir tyvärr inte heller hjälpt av texten före min citering tidigare som handlar om just historieförfalskning;  
“äro så olika; och lika ofta som något bortfaller och åstadkommer luckor i berättelsen om förfädernas lif, lika ofta tillägges något, kanske mycket, som aldrig egt sin grund i verkligheten. Såväl den ena som den andra af dessa misshälligheter, skulle dock aldrig existerat, hade man antecknat de hufvudsakligaste deljerna af de förutgångnas lifnad, heldre än att liknöjd öfverlemna dem endast åt minnet - ja, allt för ofta åt glömskan. Här sitter nu en, som djupt fått känna sanningen av hvad han nu härofvan sagt, och just för att lemna åt sina efterkommanden skriftlig ledtråd då de vilja forska bland sina förfäder, går hat att nedskrifva dessa blad. Denna gärd, som jag härmed egnar mina efterkommande och förutgångna, har ensamt sporrat och eggat mig dertill.  
Må minnet af våra förfäder aldrig utplånas och glansen af deras dygder, ärbarhet och redlighet aldrig förblekna, men i tacksamt minne förvaras och aldrig förlora sin starka stämma att ropa till oss om Gudsfruktan, redlighet, ärlighet och frihetskänsla.
eftersom det lika gärna kunde vara försköning som sanning...  
Jag är tacksam för era kommentarer! (Skriv gärna mera)
/Lollo