NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31
Skrivet av: Lollo B Eriksson skrivet 2005-06-30, 22:23
Ang Dahlhjelm, ättande från Carl/Karl Fredrik Dahlhjelm, född 1798-10-09, död 1875-01-27, vill jag berätta att  
1) Namnet är ett krav från Heddas far; År 1798 den 9 October föddes vår fader Carl Fredrik Dahlhjelm på Tjusentorp i Grebo socken af Linköpings län, beläget omkring 2 mil från nämnda residensstad. Hans föräldrar vare Passesetionaten (Antagligen “Possessionaten“, ägare av gods. /LBE) Jaen (??? Svårt att tyda. /LBE) Dahlbom och Hedda Hjelm - prestdotter från Örtomta. Hennes fader, Kyrkoherden Hjelm, hade vid deras förening med hvarandra yrkat, att Hjelmska namnet ej fick uteslutas från familjen; och för att tillmötesgå sin Svärfaders önskan, ändrade han / Dahlbom / sitt namn till Dahlhjelm. Han bibehöll blott hälften af sitt namn / Dahl- / och bifogade i den andra hälftens ställe, hennes hela namn / Hjelm /, hvarigenom vårt namn uppstått. Att han, kyrko-“  
Detta avskrivet från ett lösblad min mormor hittat vid en flytt, skrivet av någon av Fredriks barn (det finns en sida till, alltså).  
2) Jag vore JÄTTEGLAD om alla ni som forskar kring Dahlhjelms vill prata med mig! E-posta gärna! Fredrik Dahlhjelm är min mormors farfars far.  
/Lollo