NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-31
Skrivet av: Per Olofsson skrivet 2005-01-11, 22:57
Konstigt! Hjälp!
 
I min forskning har jag kommit fram till följande resultat
 
Adam Månsson Hjelm och Christina Sofia Christiansdotter Ludwigh i Norrby, Grebo hade dottern:
 
Eva Lena Adamsdotter Hjelm (död 1771-09-05) som var gift med Peter Larsson (död 1776-04-08). De bodde i Norrby. De hade dottern:
 
Anna Stina Persdotter. Hon har även kallat sig Wärngren vid några tillfällen! Var gift med Häradsdomaren Per Carlsson i Redinge.
Anna Stina har som sagts kallats Wärngren vid några tillfällen och jag har undrat var det namnet kom ifrån fram till att jag nu hittat att en Peter Wärngren och en Eva Lena i Norrby 1760-05-04 fick dottern Märta Sofia. Detta måste ju vara Anna Stinas föräldrar och därmed har jag sett att hennes far använt namnet vid ett tillfälle i alla fall. (ELLER? ..se fortsättningen)(Förövrigt brukar också Peter Larssons fru också alltid kallas eva Lena i födelsenotiserna. Aldrig ngt efternamn!)
 
(I bou efter Peter Larsson framgår att han vid sin död var gift med catarina Mogren, men innan hade varit gift med Eva Lena Adamsdotter och hade dottern anna Stina gm Peter Carlsson i Redinge. Släktskapet enl ovan stämmer ju enl detta!)
 
Så till det KRÅNGLIGA!!
 
När jag började läsa några avskrivna mönsterrullor hittade jag följande:
 
Generalmönstring 1753
No 24 Norrby Christina sofia Ludwigsdotter (dotter till Christian Ludwig) har avstått sin del till mågen Petter Larsson, som blir inskriven 1745-04-26. Denne Petter Larsson som jag ju tänker är min, enligt ovan, ska ju alltså vara gift med en Adamsdotter Hjelm.
 
Nästa Generalmönstring där man får info om rusthållarna är 1764:
(här kommer det konstiga!)
Peter Larsson rustar för 1/4 (antar att det är samma Peter Larsson som ovan). För 1/4 rustar även Peter Wärngren med sin hustru Eva Lena Hjelm. Dessa stämmer ju också in på mina personer ovan!)
 
samma står 1770 och 1775. 1778 är Peter LArsson borta, vilket stämmer in på det dödsdatum jag har nämnt tidigare (1776). Dock står Peter Wärngren och Eva Lena Hjelm kvar. De rustar för 1/6. De står även kvar 1781, men 1785 är de borta.
 
Eva Lena Adamsdotter (Hjelm) som ju är gift med Peter Larsson dog ju innan honom)
 
Den enda vettiga lösningen enligt mig skulle vara att Peter LArsson och Peter Wärngren är samma person i mönsterrullan, men det verkar ju ganska konstigt. speciellt efterson de står kvar i mönsterrullan fram till 1781 eller senare och ju min Eva Lena skulle vara död 1771 eller åtminstone före 1776.
 
Hjälp!  
 
Har ni någon vettig lösning på problemet?
 
Är även intresserad av annan info rörande släkten. Se även diskussionen om befallningsmannen Adam Månsson Hjelm i Norrby, Grebo (sök på hjelm norrby i rötter)