NULL Skriv ut sidan - Mora

Anbytarforum

Titel: Mora
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2015-04-23, 09:00
Hej Torbjörn,
 
Ja Torbjörn, det är helt rätt. Men, om man ej har möjlig tillgång till abonnemangsbaserade födelseböcker etc. Hur skall man göra då? Förbli utestängd från släktforskning, eller? Mycket väl medveten om osäkerhet i forskande utanför kyrkboksmaterial. Men det finns sätt att både dubbel och trippelkolla innan ett osäkert namn eller årtal accepteras. Ett sätt är att vänligt fråga tillmötesgående människor på anforum! Där finns många tillmötesgående släktforskare - som har förståelse för att alla inte har tillgång till kyrkoboksmaterial - på inte minst Anforum.
 
För din upplysning kan jag säga att Krång Kerstin Eriksdotters data är hämtad från databaserad källa, men när jag fått möjlighet gå igenom gamla papper från Säbbens sonsons son fann jag en gedigen släktuppställning 6 generationer bakåt i tiden. Denne Karl Anderson - som tycker man - borde känna sin egen släkt anger ovan nämnda Persdotter som Säbbens fru och mor till hans farfar Säbben Per Persson (1821-1870) - dvs. inte Krång Kerstin Eriksdotter. Karl Andersson anger att Säbben Per Jonsson dog 25/51822 - uppenbarligen fel! En undran från min sida blev: var Säbben möjligen gift två gånger?
 
              MVH
             Bengt