NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2011
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2010-12-15, 17:17
Hej Marianne!
 
Hur som helst finns det ju inga oklarheter om vilka som är Anna Johansdotters föräldrar eftersom detta klargörs genom bouppteckningar för Johan Persson och Anna Jonsdotter. Du får väl ange Anna som född 1737 i Axhult i din antavla med en förklaring om att hon saknas i fb.
 
När det gäller Anna Jonsdotter så angavs hon som född 1715 Godegård i hfl.  
 
1708-10-04 vigs Jonas Månsson uti Axhult och Anna Andersdotter i By (C:1 s 405).
 
dp 1710-02-06 Anders (C:1 s 525)
GF: Paul i Braskhult, dr Anders Andersson i By, Olof Månsson i Axhult. QF: H Elisabeth Cardon, p Anna Pehrsdotter i By, p Anna Persdotter uti Axhult.
 
dp 1712-08-17 Catharina (C:1 s 538)
V: Lambert Hero i By, Bengt i Krassbäck, dr Zachris uti Axhult, h Adriana Bouman i Wiksäng och pig Anna i Krassbäck.
 
dp 1714-05-02 Anna (C:1 s 546)
V: Matthes i Wiksäng, Johan i Milltorp (min makes ana, Johan Nilsson), dr Jacob i Axhult, h Maria i Linderö, pig Karin i Axhult, p Karin i Milltorp.
 
Jag har inte letat efter fler barn här ännu...
 
2007 svarade jag på en fråga här på forumet ang släkten Hero/Herau. Om du söker på funktionen till vänster sök på anbytarforum och skriver in Lambert Herau så bör detta inlägg dyka upp, en fråga från Thomas Ek. Med hjälp från Bo Persson fick vi fram en bouppteckning från Norrköping gällande Petter Norbergs änka Hedvig Herou, död barnlös 1805 i Norrköping. Hennes arvingar var halvbrodern smeden Johan Persson i Godegård, halvsystrarna Maja Stina och Anna Brita Persdöttrar samt brodern den avlidne klädstopparen i Norrköping, Carl Hindrik Herous tre barn, Beata 21, Carl Petter 20 och Hedvig Elisabeth g m klädvävargeställen Wahlström samt sambröderna Lambert och Petter Herau.
 
Lambert, Petter och Hedvig var barn till Hindrik Hero i Rådåsa, Godegård och hans hustru Beata Boman. Hindrik Hero avliden 1736, hustrun omgift 1738 med Per Arvidsson. Beata Boman avlider 1746. Lambert Hero är född 1733-10-07 Rådåsa, Godegård och skulle kunna vara den bokhållare i Norrköping som omtalas i bou 1782 efter Peter Johansson.
 
När det gäller Peter Johansson i Milltorp och hans syster Anna Johansdotter i Axhult så har jag vänt och vridit på de fakta jag har fått fram. Jag kan inte hitta Peter i fb omkring 1724 som anges i hfl. Anna Johansdotter i Axhult är född ungefär 1706 om man tittar på hennes ålder i AI:1 Axhult, ganska mycket äldre än sin bror alltså. Hon gifter sig 1725 med Jacob Månsson i Axhult, inget angivet om varifrån hon kommer då.
 
Om du läser under vallon- och smedsläkter Musquin/Muskin här på forumet så ser du ett inlägg jag har gjort där. Sammanställningen utgår från min makes anfäder Johan Nilsson och Anna Clasdoter Muskin i Milltorp. Annas föräldrar var Nicolas Muskin och Maria Hero. Deras äldsta barn Carin dp 1699-10-08 Milltorp, gifter sig med Måns Persson i Åsa.
 
Carin har en syster Anna dp 1705-01-08 Milltorp. 1722-03-11 döps Johan, son till Måns Persson i Åsa och då är pigan Anna Johansdotter i Milltorp dopvittne. 1726-11-17,Jacob son till Måns P i Åsa, dopv är dr Carl i Milltorp (bror till Carin, f 1707), Lambert Hero och pig Helena Hero i By, h Maria Johansdotter i Ö Rödja.
 
När Peter Johansson gifter sig med Anna Johansdotter kommer han från Milltorp. Där finns han hos Carl Johansson f 1707 och hans familj som dräng, kan han vara en yngre bror till Carl? När Peter Johansson senare bor med sin hustru i Milltorp finns pig Lisken f 1718 Godegård hos dem. Detta är också ett syskon, nämligen Elisabeth (Lisken) dp 1718-08-31 Milltorp och det sista barn jag har hittat till Johan Nilsson och Anna Clasdotter Muskin i fb.  
 
När Carl Johansson får barn i Milltorp 1740 är Jacob Månsson i Axhult och h Maria i Ö Rödja dopvittnen, 1743 är Johan Johansson i Ö Rödja och h Anna Johansdotter i Axhult vittnen, 1752 är Jacob Månsson i Axhult vittne igen tillsammans med h Anna Jonsdotter och pig Anna Johansdotter i Axhult.
 
Maria Johansdotter gifter sig med Johan Johansson i Ö Rödja 1723-10-27 (C:1 s 413), ej angivet varifrån hon kommer vid vigseln. Hon skulle kunna vara den Maria som döps 1702-02-23 i Milltorp, även hon barn till Johan Nilsson och Anna Clasdotter Muskin (C:1 s 473). Det skulle kunna förklara de dopvittnen som finns när t ex sonen Petter föds 1729-04-22 i Ö Rödja (C:2 s 16), nämligen Jacob i Axhult, dr Hindrich i By, dr Carl i Milltorp, h Anna i A...., p Hedvig i By, pig Sara Larsdotter Ö Rödja.
 
Det finns inga bouppteckningar som kan bekräfta mina teorier när det gäller ev släktskap mellan Carl och Peter i Milltorp, Anna i Axhult och Maria i Ö Rödja. Detta gör att jag inte helt kan vara säker på att ovanstående stämmer...
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2010-12-15 17:19)