NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2009
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2009-03-03, 01:38
Hej Barbro! Jag har inte läst dödboken beträffande Lars, men eftersom jag forskar på de grenadjärer som blev krigsfångar 11 november 1806 under pommernkriget 1805-1807 så har jag följande data från de mönsterrullorna om Lars Mörk eller Mark (jag kan ha sett fel men har noterat namnet Mark).
 
Lars Mörk/Mark var soldat för rote 64, Markeby i Gistad socken, Livkompaniet nr 1, Rotehållsdivisionen, Livgrenadjärregementet (senare kallat Första Livgrenadjärregementet). Enligt generalmönsterrullan 1806 så var Lars Mark/Mörk kommenderad till Pommern. Det noterades även att han var gift och 36 år gammal samt hade tjänstgjort i 15 år. Lars noteras sedan som fången i Frankrike och blev avförd från rullorna den 5 april 1808 (något som drabbade samtliga tillfångatagna livgrenadjärer). Lars kom hem till Sverige 1810 och är noterad i mönsterrullan från 3 september 1810, 41 år gammal och med 19 tjänsteår. Han får då avsked vid denna mönstring ett avsked som han delade med ganska många hemkomna krigsfångar från Frankrike. Så Lars var alltså en av de många fångar som blev tillfångatagna den 6 november i Lybeck och som fick marschera den långa vägen ned till Frankrike och bl.a. fick gräva kanaler där de östgötska soldaterna framförallt fick deltaga i ett stort tunnelarbete.
Jag bifogar en bild från denna tunnel.
 
Hälsningar
Rolf
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/205008.jpg)