NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2009
Skrivet av: Åke Hjalmarsson skrivet 2008-01-01, 15:03
Rolf  
Oj vilket jobb Du lagt ner på min Erik därför vill jag de Dig lite historia om honom.Han gifte sig 1874 21/9 med Maria Ninny Christina Hellvik, f. 1851 18/6 i Västervik, fosterdotter till kyrkoherde Petrus Hellvik, som var gift med en halvsyster till Östgöta Correspondentens grundare Bernhard Palmaer.Baron Erik var vid den här tiden skriven på Gistad prästgård och hade redan två barn med sin Ninny, Erik Leopold Petrus, f.1870 15/11 och Ninny Elvira Leontina f.1873 3/5. Modern avlider så 1875 12/3 på Gistad.Baron Erik hade då tagit ut flyttsedel till Malmö..! men ändrar sig och skrivs på Hennebjörke också i Gistad.Flyttsedeln ändrar han till Gefle.På Hennebjörk bodde hans syster Marie Louise Costance Natalie, g. med Carl Alfred Du Rees.Var barnen tog vägen har jag ingen aning om. Baron Erik vet jag att han avlade kaptensexamen i handelsflottan; överflyttades till England där han dog 1914. 20/11. Han gifte om sig 1888 i Göteborg med Emma Andersson f. 1847.
Petrus Hellvik, kyrkoherde i Gistad, Utgav 1872 en bok  Minnen från kyrkan, graven och hemmet vilken i dag är ett stycke kulturhistoria över Hannäs där Hellvik var verksam åren 1850 - 1865.
Har någon Info om dessa människor är jag väldigt tacksam om Du meddelar vad Du vet.Använd gärna E:post    
Tack till Er alla och God fortsättning
Åke