NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2014
Skrivet av: Per Mårtensson skrivet 2014-03-08, 00:14
Hej igen Björn.
Har sökt och letat efter kompletterande information om fadern till Anna Persdotter som föddes i Sillerö 1812. Och jag har kommit en bit på väg och dessutom lärt mig en hel del. Anna var ju dotter till Karin Pehrsdotter som enligt en muntligt tradition inom vår släkt skulle ha haft en tillfällig förbindelse med en af Ekenstam då hon var nere i Stockholm i affärer. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att skrönan inte är sann, utan att den mera troligt är en förskönande beskrivning avsedd att dölja vad som kan ha varit en smått pinsam och tragisk affär hemma i Sillerö.
 
I dopboken (C2 s. 20) gjordes ingen notering om att Anna var oäkta. Någon fader angavs inte heller från  början. I stället gjorde prästen på latin en notering som syftade på den okände fadern. I efterhand har uppgiften korrigerats och Olof Persson i Västra Fors utpekades då som fader. Antagligen samtidigt, har den latinska meningen korrigerats på ett sådant sätt att den blivit omöjlig att tyda. Kan tillägget och korrigeringen ha ett direkt samband och bero på att Olof Persson i efterhand erkänt faderskapet, eller är det en alltför djärv hypotes?
 
I Västra Fors fanns vid denna tidpunkt flera Olof, men jag har bara hittat en Olof Persson som jag tycker kan passa in i sammanhanget, nämligen Olof Persson född den 13 september 1784. Han var son till Per Larsson och Brita Olsdotter i Västra Fors (C1 sid. 153 och AI 1a sid 8).
 
Denne Olof Persson hade tidigare haft en förbindelse med Kerstin Nilsdotter i Sillerö, född den 13 januari 1781 (i senare kyrkböcker anges födelsedagen till den 21 januari)(AI 1a sid. 138) som resulterade i att Kerstin nedkommer med den oäkta (här noterades det) sonen Per den 18 oktober 1810 (C2 sid 6). Ett drygt år senare gifte sig föräldrarna den 17 november 1811 (EI 1, bild 54).
 
Om min hypotes är korrekt måste Olof Persson två månader innan bröllopet ha haft en åtminstone tillfällig förbindelse med Karin Persdotter som resulterade i Annas födelse den 15 juni 1812.
 
Två månader innan Annas födelse får Olof och Kerstin sonen Nils den 29 april. Han dör emellertid knappt ett år gammal i Falun.  
 
Historien slutar emellertid inte där. I husförhörslängden (AI 2a sid 19) anges att Olof Persson dött 1814. Olof var då 30 år. Årtalet följs av en liten krumelur som jag inte kan tyda. Dödsfallet finns emellertid inte registrerat i dödboken, vilket ju skulle kunna betyda att han begått självmord. Är det en rimlig slutsats, eller kan dödsfallet ha någon annan orsak?
 
Efter sju år som änka gifte Kerstin Nilsdotter om sig den 29 maj 1821 med änklingen Lars Erson. Partiet ter sig något märkligt. Den nye maken var 23 år äldre än sin hustru, vilket på den tiden kanske inte var så konstigt. Men han var enligt husförhörslängden dessutom utfattig (AI 2a, sid 4).
 
Och vad hände med sonen Per som inte finns noterad ihop med modern.
 
Slutligen, en av Annas faddrar (C2 sid 20) hette Jonas Nilsson. När Anna var ca 18 år gammal började hon att arbeta som piga hos Jonas (AI 3c, sid 90) och när hon vid 27 års ålder gifte sig i Flistad i Skaraborgs län var det samme Jonas som var hennes giftoman (Flistad E1, bild 14). Han måste ha haft ett starkt släktband till Anna, men vilket? Den nöten har jag gått bet på.
 
Det var många frågor, kanske alltför många. Men, vad jag främst är tacksam att få hjälp med är en bedömning av resonemanget om den utpekade Olof Persson som fader ter sig troligt.  
 
Med bästa hälsningar
Per Mårtensson