NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2014
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2013-08-14, 10:34
Hej!  
 
Tack vare Martin Casteruds avskrift på hans hemsida så har jag snabbt kunnat lokalisera fyra (4) stycken vigslar med malungsfolk i Lima vigselbok C:1 1631-1686 (är egentligen en kombinerad volym med födelse-, vigsel- och dödlängder). Jag har försökt skriva av så noga jag har kunnat. Vid paret som vigdes år 1677 skrevs thessa i originalet som tyskt dubbel-s och det har jag skrivit ut som ss.  
 
År 1651:
Måns Joonson på Moo 20 decembr [felvänt ´d´] Kerstin Halfwardzdotter, i öje, i Malung  
 
År 1662:
Nils Olufson Sold i Grimsåker i Malung Ingebor Larsdotter i Buu ----. [Sista ordet är svårläst; ord i två delar; andra delen kan vara gifwa?] [inget vigseldatum finns här]
 
År 1670:  
den 2 Januarij wigdes Oloff päderson på Bergha widh Britta Hansdotter i malungh ----- [sista ordet som i slutet går in under en binding så det inte kan läsas fullt ut, tycks börja som grims; så jag tror det ska stå grimsåcker/grimsåker.  
 
År 1677:
den 17 Junij wigdes thessa [brudefolk] /---/ Östen * Jonson ifrån Malungh och hust Elin Östenzdott wid kiällan. Stjärnan - * - har ett horisontellt streck och två snedstreck. jag vet inte vad den betyder.  
 
Detta är långt före den tid när de bevarade födelse-, vigsel- och dödböckerna i Malung börjar, 100-125 år senare, för att inte tala om husförhörslängderna. men det finns bl a samtida domböcker och mantalslängder, så förhoppningsvis kan dessa vigseluppgifter hjälpa någon i framtiden! :-D
 
Mvh Björn